|
SOS3016 | Göç Sosyolojisi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Bayram SEVİNÇ | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin YADİGAROĞLU | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Türkiye ve dünya açısından gittikçe önem kazanan bir olgu olan göç konusunda, sosyoloji öğrencilerinin farkındalığını artırmak, ulusal ve uluslararası göç ve toplumsal sonuçları konusunda bilgilendirmek, göçün yol açtığı toplumsal problemler hakkında düşünmelerini sağlamaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Toplumsal değişimin önemli bileşeni olan göç olgusu hakkında bilgi sahibi olur.
| | | ÖK - 2 : | Göç kaynaklı toplumsal hareketleri yorumlayabilir.
| | | ÖK - 3 : | Ulusal ve uluslararası göç ve toplumsal sonuçları konusunda bilgilenir.
| | | ÖK - 4 : | Göçün yol açtığı toplumsal problemler hakkında bilgi sahibi olur.
| | | ÖK - 5 : | Göç olgusunu sosyolojik bir bakış açısıyla ele alarak, bu önemli alan ile ilgili literatüre hâkim olacak, veri toplama, yorumlama ve analiz etme yeteneği kazanır.
| | | ÖK - 6 : | Göç olgusunun tartışma ve sorun alanlarını kavrar, bu suretle sosyolojik bakış açısı zenginleşir ve kavramsal araçları kullanma yetisine sahip olur.
| | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Disiplinlerarası bir çalışma alanı olan Göç Sosyolojisi, toplumsal hareketlerin en önemli biçimlerinden biri olan göçün nedenlerini, sonuçlarını, göçmenlerin yeni mekansal adaptasyonlarını ve yeni toplumsal yapıyla ilişkilerini sosyoloji disiplini içerisinde anlamaya ve açıklamaya çalışmaktadır. . Bu bağlamda bu derste göç ve göç teorileri, iş göçü ve göç sorunları, uluslararası göç ve göçmenlerin ortaya çıkışı, sorunlar, tartışmalar ve bunların toplumlar üzerindeki etkileri ele alınacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş ve yöntem
| | Hafta 2 | Temel Kavramlar
| | Hafta 3 | Göç Olgusu ve Göç Kuramları
| | Hafta 4 | Türkiye'de iç göç ve kentleşme
| | Hafta 5 | Zincirleme Göç ve Hemşehrilik
| | Hafta 6 | Türkiye'den göçler
| | Hafta 7 | Dış Göç ve Türkiye'ye göçler
| | Hafta 8 | Küresel Göç Hareketleri
| | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Küresel Düzensiz Göçler ve Avrupa?ya Düzensiz Göçler
| | Hafta 11 | Güvenlikçi Göç Politikaları ve Göçmen Karşıtlığı
| | Hafta 12 | Çok Kültürlülük, Entegrasyon, Asimilasyon
| | Hafta 13 | Diasporalar ve Geri Dönüş Göçleri
| | Hafta 14 | Göçmen Dayanışma Ağları ve Avrupa?da Türk Dernekleri
| | Hafta 15 | Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar
| | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Yusuf Adigüzel (2016). Göç Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık. | | |
1 | Will Kymlicka (2012), Çokkültürlülük: Başarı, BaşarısızlıkveGelecek, Migration Policy Institute, Çev: Fatih Öztürk, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Cilt 70, Sayı:2, Sayfa:297- 332 | | 2 | Kadir Canatan (2013), Avrupa Toplumlarının Göç Algıları ve Tutumları: Sosyolojik Bir yaklaşım, Sosyoloji Dergisi, Göç Özel Sayısı, 3. Dizi, Sayı 27, Sayfa: 317-332 | | 3 | Mehmet Yüksel (2011), İslamofobinin Tarihsel Temellerine Bir Bakış: OryantalizmYa Da Batı ve Öteki, İslamofobi: Kollektif Bir Korkunun Anatomisi Sempozyum Tebliğleri, Sayfa: 103-116, Ed: Osman Alacahan ve Betül Duman, Sivas: Kemal İbn-iHümamVakfıYayınları | | 4 | Avrupa?dakiGöçmenİşçilerinÖyküsü, Çev: CevatÇapan, 3. İstanbul:AgoraKitaplığı | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 21/04/2024 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 13/06/2024 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 4 | 10 | 40 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|