Türkçe | English
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/sosyoloji
Tel: +90 0462 3773425
EF
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

SOS2009İletişim Sosyolojisi2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüSOSYOLOJİ BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim Üyesi--
Diğer Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Ü. Hüseyin YADİGAROĞLU
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu derste amaç, iletişimin önemini kavramak ve sosyolojik olarak anlamlandırılabilmektir. Dönem sonunda dersi alan öğrencilerin iletişimin sosyolojik boyutunu ve önemini kavrayabilmesi, açıklayabilmesi ve medya içeriklerine eleştirel yaklaşabilmesi, yorumlayabilmesi ve toplumsal sorunlarla ilişkisini kurabilmesi beklenmektedir.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : iletişim olgusunu sosyolojik boyutu ve önemi çerçevesinde kavrar11,
ÖK - 2 : iletişim ve medya alanındaki sosyolojik yaklaşımlara hakim olur ve onları kullanarak ilgili olguları açıklayabilme becerisi kazanır31,
ÖK - 3 : iletişim ve medya alanındaki güncel gelişme ve değişmeleri takip ederek bunu sosyal değişme bağlamında kavrayabilir. 161,
ÖK - 4 : iletişim ve medyanın gündelik hayat ile ilişkisini kavrar ve eleştirel yaklaşma becerisi kazanır161,
ÖK - 5 : İletişim ve medyaya yönelik sorunları tespit edebilir ve çözüm önerileri geliştirebilir3,81,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bu dersin içeriği iletişim kavramının sosyolojik önemini ve temelini ortaya koyacak biçimde ilgili yaklaşım ve tartışmalardan oluşmaktadır. Bu bağlamda iletişime sosyolojik yaklaşımlardan başlayarak iletişim modelleri, iletişim araçlarının toplumsal işlevleri, iletişimin sosyal değişme ile ilişkisi ve güncel tartışmaları da kapsayacak şekilde yeni medya çalışmaları ve gündelik hayat üzerindeki etkilerini kapsayan tartışmalar dersin içeriğinde yer almaktadır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Genel çerçevenin belirlenmesi ve ders planının paylaşılması
 Hafta 2İletişimin Kavramına Giriş ve İletişim Çalışmalarının Sosyolojik Kavranışı: İletişim kavramını tanımlamak, kitle iletişim kavramının ortaya çıkışı, sözlü kültür/yazılı kültür, kitle iletişiminin tarihi
 Hafta 3İletişimde Sosyolojik Yaklaşımlar: Aktarım Modelleri, Toplumsallaşmanın Aracısı Olarak Medya: Sembolik Etkileşimci Yaklaşım
 Hafta 4İletişimde Sosyolojik Yaklaşımlar: Toplumsal Bir Norm Olarak Medya: Fonksiyonalist Yaklaşım-McLuhan ve Teknolojik Belirlenimcilik Çatışmacı Yaklaşım: İdeoloji ve Medya: A. Gramschi Kültürel Hegemonya ve L. Althusser: Baskıcı ve İdeolojik Aygıtlar
 Hafta 5İletişimde Sosyolojik Yaklaşımlar: Eleştirel Yaklaşım: Kültür Ürünlerinin Standartlaşması: J. Habermas?ın kültür endüstrisi kavramı, İletişimsel Eylem Kuramı
 Hafta 6İletişimde sosyolojik Yaklaşımları: Eleştirel Yaklaşım: J. Baudrillard?ın Hiper-Gerçeklik Kavramı
 Hafta 7Ekonomi Politik ve Kültürel Çalışmalar: R. Williams: İletişim Teorisi ve Stuart Hall: Kitle İletişimi
 Hafta 8Medyanın Ekonomi Politiği: Enformasyon Toplumu: Castells: Ağ Toplumu, Yeni Medya Dönemi
 Hafta 9ARASINAV
 Hafta 10Medya ve Suç: Ahlaki Panik, Nefret Söylemi, Suçun Gündelikleşmesi
 Hafta 11Medya ve Popülist Politikalar: Seçim Kampanyaları, Kamuoyu Oluşturma
 Hafta 12Medya ve Sosyal Değişme: Yeni Medya, Yeni Medya Nedir? Değişen İletişim Araçları ve Kültürü
 Hafta 13Yeni Medyada Sosyal Gerçekliğin İnşası: Sosyal Medyada Bilgi ve Haberin Paylaşımı ve Yayılımı, Sanal Gerçeklik ve Deep Fake?den Hollywood?un Dijital Kopyalarına
 Hafta 14Film Haftası: Nightcrawler
 Hafta 15Medyada Hak İhlalleri, Suçlar ve Etik
 Hafta 16Final Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Maigret, E. 2014; Medya ve İletişim Sosyolojisi, İletişim Yayınları
 
İlave Kaynak
1Stevenson, N. 2015; Medya Kültürleri Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ütopya Yayınevi
2Laughey, D. 2010; Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar, Kalkedon Yayınları
3Thompson, J. B. 2008; Medya ve Modernite, Kırmızı Yayınları
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 30.11.2023 1 50
Dönem sonu sınavı 16 24.01.2024 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Arasınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü30