|
SOS2007 | Sosyoloji Tarihi - I | 4+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Musa Yavuz Alptekin, Yrd. Doç. Dr. Bayram Sevinç, Yrd. Doç. Dr. Serdal Fidan, Dr. Selim Karyelioğlu | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu derste başlıca klasik sosyal teorisyenlerin görüşlerine yer vermek suretiyle; klasik düşüncenin günümüzde sosyal dünyanın kavramsallaştırılması üzerindeki etkisini gözler önüne sermek amaçlanmıştır. Bu amaçla, dersin sonunda öğrenci başlıca sosyal kuramlar hakkında bilgi edinecek, kuramların pratikte nasıl işlerlik kazandığını öğrenecektir.
|
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Sosyoloji biliminde bugüne kadar üretilmiş sosyoloji teorilerini sunabilir | 1,2,3,13,15,16 | | ÖK - 2 : | Sosyolojide üretilmiş kavram ve terimleri tanımlayabilir | 1,2,15,16 | | ÖK - 3 : | Sosyoloji tarihi ve sosyoloji alanında üretilen farklı yaklaşım ve kuramları açıklayabilir | 1,2,6,7,8,15,16 | | ÖK - 4 : | Toplumsal olgu, olay ve sorunları kuramsal açıdan açıklama ve yorumlama bilgisine sahip olabilir. | 1,2,15,16 | | ÖK - 5 : | Sosyolojik düşüncenin öncülleri olan Ibn Haldun, Thomas Hobbes, J. Locke, Montesqueu, Rousseau, Saint Simon'un sosyal teorilerini açıklayabilir | 1,2 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu derste sosyal düşüncenin gelişimi ilk çağ düşünürlerinden başlayarak modern sosyologlara kadar incelenmektedir. Her bir sosyal düşünür, sosyal düşünceye ve diğer sosyologlara etkisiyle ilişkili olarak ele alınmaktadır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Sosyolojik Teoriye Giriş | | Hafta 2 | Ortaçağda Sosyolojik Düşünce-Saint Augustinus ve Saint Thomas | | Hafta 3 | Rönesans ve Ortaçağda Sosyolojik Düşünce-İbni Haldun | | Hafta 4 | 17. yüzyılda Sosyolojik Düşünce-Thomas Hobbes | | Hafta 5 | 17. yüzyılda Sosyolojik Düşünce-Thomas Hobbes | | Hafta 6 | Aydınlanma Dönemi-Fransa Montesquieu | | Hafta 7 | Aydınlanma Dönemi İngiltere-J.Locke | | Hafta 8 | Aydınlanma önemi Almanya- Kant | | Hafta 9 | Ara Sınav 27.11.2023 | | Hafta 10 | Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm | | Hafta 11 | Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm- Saint SIMON | | Hafta 12 | Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm-A. COMTE | | Hafta 13 | Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm-A. COMTE | | Hafta 14 | Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm-H. SPENCER | | Hafta 15 | Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm-SPENCER | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı 12.01.2024 | | |
1 | Aron, Raymond. (1989) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (çev. Korkmaz Alemdar) Ankara: Bilgi Yayınevi. | | 2 | Bottomore, T. ve Nisbet, R. (der.) (1990) Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara: Verso. | | 3 | Swingewood, Alan. (1998). Sosyolojik Düşüncenin Kısa tarihi. Bilim ve Sanat, Ankara. | | |
1 | Ritzer, George. (1996). Classical Sociological Theory, 2nd ed. The McGraw-Hill Companies, Inc. | | 2 | Szacki, Jerzy. 1979. History of Sociological Thought. Westport: Greenwood Press | | 3 | Zeitlin, Irving M. 1968. Ideology and the Development of Sociological Theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 27/11/2023 | 90 dakika | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 17/01/2023 | 90 dakika | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 1 | 14 | 14 | Toplam Çalışma Yükü | | | 100 |
|