Türkçe | English
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / METALURJİ ve MALZEME MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.muhfak.ktu.edu.tr/metalurji/
Tel: +90 0462 3772932
MF
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / METALURJİ ve MALZEME MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

PEM2027Kurgu Mekan ve Okumaları2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüPEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze , Grup çalışması, Uygulama
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Arzu KALIN
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı tasarımda yaratıcı konsept-fikir-senaryo kurgusunun nasıl oluşturulabileceğini, yaratıcı fikrin biçimsel ve kavramsal olarak nasıl geliştirilebileceğini kurgusal mekan okumaları üzerinden örneklemeyi amaçlamaktadır.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Mekanın kurgulanması ile ilgili genel kavramları tanımlayabilecekler1,12
ÖK - 2 : Kurgu mekanın nasıl kodlandığını ve bu kodların nasıl okunduğunu ilişkilendirebilecekler1,7,12
ÖK - 3 : Kurgu mekanın gerçek mekana dönüşümü sürecini tanımlayabilecekler1,12,13
ÖK - 4 : İnsan-etkinlik-mekan ilişkilerini sorgulayarak kurgu mekanın üretilmesine dair senaryo oluşturabilecekler1,2,11,12,13
ÖK - 5 : Kavramsal ilişkiler olarak tanımladıkları mekanları iki ve üç boyutlu teknikleri kullanarak üretebilecekler1,2,11,12
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Dersin genel kapsamında yaratıcı kurgusal mekanlar olarak kabul edilen film, dizi ve çizgi film/animasyon örneklerindeki kurgusal yaşam çevreleri biçimsel ve anlamsal bileşenlerine ayrılarak insan-etkinlik-mekan ilişkilerinin kurgulanma biçimi çözümlenecektir. Böylece bu ders kapsamında, kurgusal mekan okumalarını/çözümlemelerini yaratıcı mekan kurguları üretmede birer referans olarak kullanabilme yeteneğinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Derse giriş:Amaç, kapsam ve işleyiş
 Hafta 2Mekan, mekan üretimi ve kurgu mekanla ilgili genel kavramlar
 Hafta 3Mekanın boyutları:Algılanan, tasarlanan ve yaşanan mekan
 Hafta 4Kurgu mekan okuma pratiği
 Hafta 5Bir anlatı metni olarak kurgu mekanın inşası:anlatıda karakterler, mekanın görselleştirilmesi ve kodlar
 Hafta 6Kurgu mekan senaryo üretimi: Kullanıcı-etkinlik- mekana dair yaratıcı düşünme süreci
 Hafta 7Kurgu mekan örnek incelemesi 1: Hayal ve ötesi-Alice Harikalar Diyarında
 Hafta 8Kurgu mekan örnek incelemesi 2: Yaratıcılık-Charli'nin Çikolata Fabrikası
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10Kurgu mekan örnek incelemesi 3: Mimari mekanın sinemada temsili-Gülün Adı
 Hafta 11Kurgu mekan örnek incelemesi 4: Mimari mekanın kodlanması ve kodçözümü-Sagra da Familia
 Hafta 12Kurgu mekan inceleme önerisi:Seçilen kurgu mekan örnek metin analizlerinin sunumu
 Hafta 13Kurgu mekan inceleme önerisi:Seçilen kurgu mekan örnek metin analizlerinin sunumu
 Hafta 14Kurgu mekan incelemelerinden elde edilen verilerle kurgusal mekanın iki boyutlu ya da üç boyutlu olarak yeniden üretimi
 Hafta 15Kurgu mekan incelemelerinden elde edilen verilerle kurgusal mekanın iki boyutlu ya da üç boyutlu olarak yeniden üretimi
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Chatman, S. (2009). Öykü ve söylem, filmde ve kurmacada anlatı yapısı. (O. Yaren, Çev.) Ankara:De ki Yayınları.
2Eco, U.(1995). Anlatı ormanlarında altı gezinti. (K. Atakay, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
3Le Fevbre, H.(1991). The production of space. New Jersey:Wiley Press.
4Cornea, C. (2007). Science Fiction Cinema: Between Fantasy and Reality. Edinburgh: Edinburgh University Press.
 
İlave Kaynak
1Erol, V. (2013). Bilimkurgu Sinemasında Distopya ve Siberpunk Çerçevesinde Dönüşen Gelecek Tasvirleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
2Somer, M. (2006). Mimarlık ve Bilimkurgu Edebiyatında Mekan Okumaları. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
3Topuz, Ö. (2013). Bilimkurgu Filmlerinin Mimari Açıdan Gelecek ile İlgili Fikirlerin Oluşmasına Katkısı. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
4Yalım, E. (2002). Bilim-Kurgu Edebiyatında Ütopya ve Mimarlık İlişkisi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
5Eco, U., 1984. İşlev ve Göstergebilim Açısından Mimari, Çağdaş Eleştiri Dergisi, Sayı. 12, Süreli Yayınlar, İstanbul.
6Tükel, G. (2010). Edebi Eserlerde Betimlenmiş Mimari Mekânların Sinemada Temsili (Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü).
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 90 50
Dönem sonu sınavı 16 45 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı