|
|
| MBGL5035 | Gen Terapisi ve Genom Düzenleme | 3+0+0 | AKTS:7.5 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | | Yazılım Şekli | Seçmeli | | Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ ve GENETİK ANABİLİM DALI | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Cihan İNAN | | Diğer Öğretim Üyesi | | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Gelişen teknolojiyle beraber hastalıkların tedavisinde hücresel ve kişisel odaklı metodlar öne çıkmaya başlamıştır. Bu ders kapsamında öğrencilere özellikle endonükleazlar ve gen mühendisliği uygulamaları kullanılarak hastalık tedavisinindeki rollerinin öğretilmesi hedeflenmektedir. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Gen düzenlemeye neden ihtiyaç duyulduğunu bilir. | 2 - 3 - 6 - 7 | 1 | | ÖK - 2 : | Gen düzenleme metodlarını ve birbirlerine göre üstünlüklerini karşılaştırabilir | 2 - 3 - 6 - 7 | 1,3 | | ÖK - 3 : | Güncel gen terapi uygulama örneklerini araştırır | 2 - 3 - 6 - 7 | 1,3,5 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Gen terapi ve genom düzenlemenin geçmişi ve güncel metodların incelenmesi. Çinko-parmak nükleazlar, TALEN'ler ve CRISPR/Cas9 nükleaz yöntemlerinin kullanımı. Hastalıklarda gen düzenleme uygulamaları, gen mühendisliği uygulamalarıya hücrelerin modellenmesi, güncel çalışma örnekleri. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Gen terapisine giriş. Gen düzenlemenin tarihçesi | | | Hafta 2 | Gen terapisi nedir? Gen terapisi türleri nelerdir? Gen Terapi Stratejileri nelerdir? | | | Hafta 3 | Terapotik hedefin seçimi, Apoptoz - Nekroz - Otofaji. Terapinin dağıtım yönteminin belirlenmesi. Taşıma Sistemleri. Terapinin İfadesi ve Kalıcılığı | | | Hafta 4 | Çinko-parmak nükleazların kullanımı. TALEN'ler ve gen düzenleme | | | Hafta 5 | CRISPR ve gen düzenleme | | | Hafta 6 | CRISPR ve gen düzenleme | | | Hafta 7 | Gen Terapide Non-Viral Vektörler | | | Hafta 8 | Ara Sınav | | | Hafta 9 | Gen Terapide Non-Viral Vektörler | | | Hafta 10 | Gen terapide viral vektörler | | | Hafta 11 | Gen terapide viral vektörler | | | Hafta 12 | Gen Aktarımının Önündeki Bariyerler | | | Hafta 13 | Gen Terapisi Stratejileri: Gen Ekleme | | | Hafta 14 | Gen Tedavisi Stratejileri: Gen Susturma | | | Hafta 15 | Güncel gen terapi ve genom modelleme örnekleri | | | Hafta 16 | Yıl Sonu Sınavı | | | |
| 1 | Nobrega, C., Mendonca, L., Matos, C.A., A handbook of Gene and Cell Therapy, 2020, Springer | | | |
| 1 | Cathomen, T., Hirsch, M., Porteus, M., Genome editing. The next step in gene therapy, 2016, Springer | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 8 | | 1 | 30 | | Sunum | 15 | | 1 | 20 | | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | | Sınıf dışı çalışma | 6 | 16 | 96 | | Arasınav için hazırlık | 4 | 8 | 32 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Ödev | 1 | 2 | 2 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 16 | 48 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 222 |
|