|
|
| TDE2011 | Eski Türk Edebiyatı - I | 2+0+0 | AKTS:4 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Burhan CAN | | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Seda UYSAL BOZASLAN | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Bu dersin amacı, öğrencilerin 13.?14. yüzyıl Eski Türk Edebiyatı?nın temel şairlerini, eserlerini ve edebî türlerini tarihsel, kültürel ve estetik bağlamlarıyla tanımalarını; şiir ve nesir metinlerini filolojik ve eleştirel yöntemlerle çözümleyebilmelerini sağlamaktır. Ders, klasik edebiyatın kurucu metinlerini tanıtarak öğrencilere metin şerhi, yorumlama ve disiplinlerarası ilişkilendirme becerileri kazandırır. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | 13.ve 14. yüzyıl Türk edebiyatının tarihsel gelişimini açıklar. | 8 | 1, | | ÖK - 2 : | Anadolu ve Azerî sahası edebiyatlarını karşılaştırmalı olarak değerlendirir. | 8 | 1, | | ÖK - 3 : | Dönemin başlıca şairlerinin edebî kişiliklerini ve eserlerini analiz eder. | 7 | | | ÖK - 4 : | Hurûfîlik, devriyye, mesnevi, şathiye gibi kavramları açıklar ve metinlerdeki yansımalarını belirler. | 7 - 8 | | | ÖK - 5 : | Gazel ve mesnevi metinlerini şerh eder ve yorumlar. | 7 - 8 | | | ÖK - 6 : | Erken dönem nesir örneklerinin üslup ve tür özelliklerini tanımlar. | 8 | | | ÖK - 7 : | Edebî metinleri kültürel ve tasavvufî bağlam içinde yorumlar. | 7 - 8 | | | ÖK - 8 : | Çağatay edebiyatı ve Nevâyî?nin Türk edebiyatındaki yerini açıklar. | 7 - 8 | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Ders, 13. ve 14. yüzyıl Türk edebiyatının genel özelliklerini, Anadolu ve Azerî sahası şairlerini, mesnevi ve tasavvufî şiir geleneklerini incelemektedir. Kadı Burhaneddin, Nesîmî, Yûnus Emre, Gülşehrî, Âşık Paşa, Şeyyad Hamza, Yusuf-ı Meddah, Elvan Çelebi, Hoca Mesud, Fahrî, Dehhânî, Şeyhoğlu Mustafa, Ahmedî ve Ali Şîr Nevâyî gibi dönemin temel isimleri üzerinden şiir, nesir ve tasavvufî düşünce dünyası ele alınır. Ayrıca seçilmiş gazel, mesnevi bölümleri ve nesir örnekleri üzerinden metin şerhi uygulamaları yapılır. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | 13. ve 14. Yüzyıl Türk Edebiyatına Giriş | | | Hafta 2 | XIII. Yüzyılda Anadolu'nun genel durumu, dönemin edebî gelişimini öğrenme. | | | Hafta 3 | XIII. Yüzyılda Anadolu'nun genel durumu, dönemin edebî gelişimini öğrenme. | | | Hafta 4 | Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma | | | Hafta 5 | Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma | | | Hafta 6 | Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma | | | Hafta 7 | Örnek metin okuma ve uygulama. | | | Hafta 8 | Örnek metin okuma ve uygulama. | | | Hafta 9 | Ara Sınav | | | Hafta 10 | XIV. Yüzyıl Türk Edebiyatının genel özellikleri ve dönemin edebî gelişimi. | | | Hafta 11 | XIV. Yüzyıl Türk Edebiyatının genel özellikleri ve dönemin edebî gelişimi. | | | Hafta 12 |
Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma. | | | Hafta 13 |
Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma. | | | Hafta 14 |
Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma. | | | Hafta 15 | Örnek metin okuma ve uygulama. | | | Hafta 16 | Final Sınavı | | | |
| 1 | Yavuz, Kemal (2019). ?XIV.-XV. Yüzyıl Edebiyatı-I: Anadolu ve Azerî Sahası Türk Edebiyatı?, ss.3-18, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
| | | 2 | Şentürk, Ahmet Atilla & Kartal, Ahmet (2008). Türk Edebiyatı Tarihi. Dergah Yayınları.
| | | 3 | Kartal, Ahmet (2014). ?Kadı Burhaneddin?, Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. https://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kadi-burhaneddin-ahmed
| | | 4 | Ünver, İsmail (1986). Mesnevi. Türk şiiri özel sayısı II: Divan Şiiri, LII/415-417. https://www.tdk.gov.tr/dosyalar/TDD/1986s415-417/1986s415_417_07_I_UNVER.pdf | | | 5 | İsen, Mustafa (2004). ?Nesir (Erken Dönem)? Türk Dünyası Edebiyatı Tarihi c.5, ss.200-221. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları. Sorumlu olunan sayfa aralıkları: 200-221.
| | | |
| 1 | Kartal, Ahmet (2019). ?XIV. Yüzyıl Türk Edebiyatında Mesnevi?, ss.63-78, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. | | | 2 | Durmuş, Tuba Işınsu & Gürbüz, Mehmet (2018). ?Osmanlı Nesrinin Folklorik Üslup Özellikleri?, Bilig, s.87, ss.101-128. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilig/issue/42422/513448 | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 21/11/2025 | 1 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 08/01/2026 | 1 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | | Sınıf dışı çalışma | 1 | 14 | 14 | | Arasınav için hazırlık | 8 | 1 | 8 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 1 | 8 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 60 |
|