Türkçe | English
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM) 
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/tdedebiyat
Tel: +90 0462 0462 377 25 24
EF
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM) 
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TDE2011Eski Türk Edebiyatı - I2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüTÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Burhan CAN
Diğer Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Seda UYSAL BOZASLAN
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı, öğrencilerin 13.?14. yüzyıl Eski Türk Edebiyatı?nın temel şairlerini, eserlerini ve edebî türlerini tarihsel, kültürel ve estetik bağlamlarıyla tanımalarını; şiir ve nesir metinlerini filolojik ve eleştirel yöntemlerle çözümleyebilmelerini sağlamaktır. Ders, klasik edebiyatın kurucu metinlerini tanıtarak öğrencilere metin şerhi, yorumlama ve disiplinlerarası ilişkilendirme becerileri kazandırır.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : 13.ve 14. yüzyıl Türk edebiyatının tarihsel gelişimini açıklar.81,
ÖK - 2 : Anadolu ve Azerî sahası edebiyatlarını karşılaştırmalı olarak değerlendirir.81,
ÖK - 3 : Dönemin başlıca şairlerinin edebî kişiliklerini ve eserlerini analiz eder.7
ÖK - 4 : Hurûfîlik, devriyye, mesnevi, şathiye gibi kavramları açıklar ve metinlerdeki yansımalarını belirler.7 - 8
ÖK - 5 : Gazel ve mesnevi metinlerini şerh eder ve yorumlar.7 - 8
ÖK - 6 : Erken dönem nesir örneklerinin üslup ve tür özelliklerini tanımlar.8
ÖK - 7 : Edebî metinleri kültürel ve tasavvufî bağlam içinde yorumlar.7 - 8
ÖK - 8 : Çağatay edebiyatı ve Nevâyî?nin Türk edebiyatındaki yerini açıklar.7 - 8
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Ders, 13. ve 14. yüzyıl Türk edebiyatının genel özelliklerini, Anadolu ve Azerî sahası şairlerini, mesnevi ve tasavvufî şiir geleneklerini incelemektedir. Kadı Burhaneddin, Nesîmî, Yûnus Emre, Gülşehrî, Âşık Paşa, Şeyyad Hamza, Yusuf-ı Meddah, Elvan Çelebi, Hoca Mesud, Fahrî, Dehhânî, Şeyhoğlu Mustafa, Ahmedî ve Ali Şîr Nevâyî gibi dönemin temel isimleri üzerinden şiir, nesir ve tasavvufî düşünce dünyası ele alınır. Ayrıca seçilmiş gazel, mesnevi bölümleri ve nesir örnekleri üzerinden metin şerhi uygulamaları yapılır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 113. ve 14. Yüzyıl Türk Edebiyatına Giriş
 Hafta 2XIII. Yüzyılda Anadolu'nun genel durumu, dönemin edebî gelişimini öğrenme.
 Hafta 3XIII. Yüzyılda Anadolu'nun genel durumu, dönemin edebî gelişimini öğrenme.
 Hafta 4Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma
 Hafta 5Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma
 Hafta 6Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma
 Hafta 7Örnek metin okuma ve uygulama.
 Hafta 8Örnek metin okuma ve uygulama.
 Hafta 9Ara Sınav
 Hafta 10XIV. Yüzyıl Türk Edebiyatının genel özellikleri ve dönemin edebî gelişimi.
 Hafta 11XIV. Yüzyıl Türk Edebiyatının genel özellikleri ve dönemin edebî gelişimi.
 Hafta 12 Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma.
 Hafta 13 Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma.
 Hafta 14 Dönemin önemli temsilcileri hakkında bilgi sahibi olma.
 Hafta 15Örnek metin okuma ve uygulama.
 Hafta 16Final Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Yavuz, Kemal (2019). ?XIV.-XV. Yüzyıl Edebiyatı-I: Anadolu ve Azerî Sahası Türk Edebiyatı?, ss.3-18, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
2Şentürk, Ahmet Atilla & Kartal, Ahmet (2008). Türk Edebiyatı Tarihi. Dergah Yayınları.
3Kartal, Ahmet (2014). ?Kadı Burhaneddin?, Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. https://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kadi-burhaneddin-ahmed
4Ünver, İsmail (1986). Mesnevi. Türk şiiri özel sayısı II: Divan Şiiri, LII/415-417. https://www.tdk.gov.tr/dosyalar/TDD/1986s415-417/1986s415_417_07_I_UNVER.pdf
5İsen, Mustafa (2004). ?Nesir (Erken Dönem)? Türk Dünyası Edebiyatı Tarihi c.5, ss.200-221. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları. Sorumlu olunan sayfa aralıkları: 200-221.
 
İlave Kaynak
1Kartal, Ahmet (2019). ?XIV. Yüzyıl Türk Edebiyatında Mesnevi?, ss.63-78, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
2Durmuş, Tuba Işınsu & Gürbüz, Mehmet (2018). ?Osmanlı Nesrinin Folklorik Üslup Özellikleri?, Bilig, s.87, ss.101-128. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilig/issue/42422/513448
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 21/11/2025 1 50
Dönem sonu sınavı 16 08/01/2026 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 1 14 14
Arasınav için hazırlık 8 1 8
Arasınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı için hazırlık 8 1 8
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü60