|
|
| TDE1001 | Kompozisyon - I | 2+0+0 | AKTS:4 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Arş. Gör. Aysun KANMAZ | | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Emre TÜRKMEN | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Günümüz Türkçesinin temel özelliklerinin kavratılması ve yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesi
|
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Yeryüzünde kullanılan dilleri ve Türk Dilinin dünya dilleri arasındaki yerini bilecek. | | 1, | | ÖK - 2 : | Türk Dilini iyice özümseyerek kendini ifade edebilecek ve toplumda kabul görebilecek. | 1 - 7 | 1, | | ÖK - 3 : | Kendi anadillerini daha iyi anlayıp kullanabilecek. | 4 - 6 | 1, | | ÖK - 4 : | Anadiline hakim olarak bilim ve bilgiyi daha iyi kullanabilecek. | 1 - 7 | 1, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Türkçenin dil ve kullanım özelliklerini; bilim, sanat ve kültür dili düzeyinde öğretmek ve öğrencilerin dili doğru
ve güzel kullanabilme yeteneğini geliştirmek. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Türkçenin Temel Özellikleri | | | Hafta 2 | Yazım (İmla) Kuralları | | | Hafta 3 | Yazım (İmla) Kuralları | | | Hafta 4 | Noktalama İşaretleri | | | Hafta 5 | Noktalama İşaretleri | | | Hafta 6 | Kompozisyon Bilgileri | | | Hafta 7 | Yazılı anlatımda düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları) ve kullanımı | | | Hafta 8 | Yazılı Anlatım Türleri, Düşünce Değeri Olan Yazılar: Makale, Fıkra, Eleştiri, Deneme | | | Hafta 9 | Ara sınav | | | Hafta 10 | Yazılı Anlatım Türleri, Düşünce Değeri Olan Yazılar: Söyleşi, Gezi, Günlük, Anı | | | Hafta 11 | Resmî Yazışmalar: Elektronik Posta, Belgegeçer, Teleks, Dilekçe, Öz Geçmiş, Rapor, Tutanak, Karar, Resmî Yazışmalarda Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar | | | Hafta 12 | Anlatım Bozuklukları | | | Hafta 13 | Anlatım Bozuklukları | | | Hafta 14 | Anlatım bozuklukları | | | Hafta 15 | Konuların Genel Olarak Değerlendirilmesi | | | Hafta 16 | Yarıyıl Sınav | | | |
| 1 | Yakıcı, Ali vd. 2008; Üniversiteler için Türkçe-1 Yazılı Anlatım (4.Baskı), Mehmet Doğan (Ed.) Gazi Kitabevi, Ankara.
| | | 2 | Türk Dil Kurumu 2012; Yazım Kılavuzu (27.Baskı), TDK Yayınları, Ankara.
| | | 3 | Türk Dil Kurumu 2011; Türkçe Sözlük (11.Baskı), TDK Yayınları, Ankara.
| | | 4 | Tolkun, Selahittin 2019; «Yazım Kuralları», Türk Dili II, (Muhsin Macit ve Serap Cavkaytar Ed.) 54-77, AÖF Yay, Eskişehir.
| | | 5 | Akalın, Şükrü Halûk 2019; «Kompozisyon Bilgileri», Türk Dili II, (Muhsin Macit ve Serap Cavkaytar Ed.) 2-25, AÖF Yay, Eskişehir. | | | 6 | Ceran, Kudret ve Karakurt, Mustafa 2023; «Kompozisyon Bilgileri», Üniversiteler için Türk Dili II, (Tarık Demir ve Lütfü Kerem Başar Ed.) 1-16, Gazi Üniversitesi Tömer Yay, Ankara.
| | | |
| 1 | Yılmaz, Emine 2016; «Türkçenin Tipolojisi», Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi: Kuramlar, Yöntemler, Beceriler, Uygulamalar, (Faruk Yıldırım ve Burak Tüfekçioğlu Ed.) 1-16, Pegem Yay, Ankara. | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 20/11/2025 | 60 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 15 | 09/01/2026 | 60 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | | Sınıf dışı çalışma | 6 | 8 | 48 | | Arasınav için hazırlık | 4 | 1 | 4 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 1 | 8 | | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 90 |
|