|
|
| RDE4009 | Çağdaş Dönem Rus Edebiyatı I | 3+0+0 | AKTS:4 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | RUS DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Badegül CAN EMİR | | Diğer Öğretim Üyesi | | | Öğretim Dili | | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Bu dersin temel amacı, 20. yüzyılın ikinci yarısından günümüze kadar çağdaş Rus edebiyatında ortaya çıkan estetik, tematik ve ideolojik dönüşümleri incelemektir. Ders, öğrencilerin Sovyet döneminden sonra ortaya çıkan yeni edebî akımları, tür çeşitliliğini, yazar kimliğini ve çağdaş kültürle etkileşim biçimlerini anlamalarına yardımcı olmayı hedefler. Ayrıca öğrencilerin çağdaş Rus edebiyatını toplumsal bağlamı içinde çözümleme ve eleştirel değerlendirme becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Bunu yaparken öğrenciler, önceki dönemlerle ve diğer kültürlerin edebiyatlarıyla karşılaştırmalar yaparak Rus edebiyatının gelişim sürecini daha geniş bir kültürel perspektiften değerlendirme olanağı bulurlar. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Çağdaş Rus edebiyatına ilişkin temel kavram, yönelim ve estetik özellikler hakkında bilgi edinir; bunları önceki dönemlerle karşılaştırarak değerlendirir. | 1 - 2 - 9 | 1,5, | | ÖK - 2 : | Çağdaş Rus edebiyatı metinlerini biçimsel, tematik ve ideolojik açıdan analiz ederek eleştirel düşünme becerisi geliştirir. | 1 - 2 - 9 | 1,5, | | ÖK - 3 : | Edebi türlerin çeşitliliği, sanatsal yenilikler ve kültürel eğilimler arasındaki ilişkileri değerlendirir. | 1 - 2 - 9 | 1,5, | | ÖK - 4 : | Rus edebiyatı ile dünya edebiyatı arasındaki ilişkileri ve sanatsal etkileşimleri karşılaştırmalı olarak yorumlar. | 1 - 2 - 9 | 1,5, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Bu ders, 1960'lardan günümüze Rus edebiyatında yaşanan toplumsal, ideolojik ve estetik dönüşümleri inceler. Bunu yaparken önceki dönemlerle ve başka kültürlerle karşılaştırma yapar. Çağdaşlığın edebiyata yansımaları; edebiyatın değeri, okuma kültürü, estetik ölçütler ve yazarın toplumdaki rolü bağlamında ele alınır. Kitle edebiyatı, medya, bilgi teknolojileri ve PR olgularının çağdaş kültüre etkisi ile zamanın kahramanı arayışı tartışılır. Neoklasik, metaforik, postmodern ve diğer anlatı biçimleriyle çağdaş Rus edebiyatının türsel gelişimi ve yazar kuşakları değerlendirilir. Döneme ait eserlerden örnekler okunur, tartışılır. Ottepel' döneminden Sovyet sonrası döneme kadar sosyalist realizm, yeraltı edebiyatı, Sots-art, Moskova Konseptüalizmi ve Neobarakko gibi akımların yansımaları incelenir; dersin ikinci dönemi için postmodernizme hazırlık yapılır. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Dersin tanıtımı, amaç ve beklentileri ile konu ve ölçme yöntemlerinin açıklanması. Rus Edebiyatında Çağdaşlığın İzleri. Çağdaş Edebiyatın Değeri, Okuma Kültürü, Estetik Ölçütler ve Yazarın Toplumdaki Rolü | | | Hafta 2 | Çağdaş Rus Edebiyatının Gelişim Süreci. Kitle Edebiyatı ve Çağdaş Kültürdeki Rolü, Yeni Bilgi Teknolojileri ve PR, Çağdaş Edebiyatta Zamanın Kahramanı Arayışı
| | | Hafta 3 | Çağdaş Rus Edebiyatının Türsel Sınıflandırması: Neoklasik, Metaforik, ?Diğer? Proza ve Postmodernizm. Çağdaş Rus Edebiyatının Genel Özellikleri ve Yazar Kuşakları | | | Hafta 4 | Sosyalist Realizmden Ottepel' Dönemine, Şestidesyatniki Kuşağına ve 1960'lı Yılların Çağdaşlaşma Hareketlerine Bir Bakış. Liberalizmle Birlikte Gelen Ekonomik İyileşme, Kültür Alanındaki Dönüşüm, Kült Şahsiyet (Kul't liçnosti Stalina) ve Destalinizasyon Süreçleri
| | | Hafta 5 | Çağdaşlaşma Yolunda 1970'li Yılların Rus Edebiyatına Bir Bakış: Brejnev Döneminde Zastoy ve Sonrasında Gorbaçov Dönemi Perestroyka'ya Geçiş | | | Hafta 6 | Yeraltı Edebiyatı, Sotsrealizm s çeloveçeskim litsom, Sots-art, Moskova Konseptüalizmi, Neobarakko. Dmitri Prigov'un Şiirleri | | | Hafta 7 | Sovyet Sonrası Gerçekçilikte Sistem Eleştirisi: Gulag Deneyiminin Edebiyata Yansıması, G. Vladimov'un Sadık Ruslan Romanı. | | | Hafta 8 | Sovyet Sonrası Gerçekçilikte Tanıklık ve Hafıza: Gulag Deneyiminin Kadın Anlatılarında Yansıması: Yevgeniya Ginzburg'un Krutoy marşrut romanı | | | Hafta 9 | Arasınav | | | Hafta 10 | Sınav sonrası Dönüt, Değerlendirme ve Tekrar: Çağdaş Rus Edebiyatının 1970?lerden Günümüze Gelişim Sürecine Genel Bakış
| | | Hafta 11 | Sovyet Sonrası Dönemde Yeni Gerçekçilik: Toplumsal Dönüşüm, Bireyin Kimlik Arayışı ve ?Yeni Kadın? Figürü | | | Hafta 12 | Lyudmila Ulitskaya?nın Eserlerinde Kadın Kimliği, Aile ve Toplumsal Dönüşüm: Soneçka | | | Hafta 13 | Kadın Yazarların Sesi: Kadın Deneyimi, Kimlik. Feminist Yaklaşımlar Işığında Çağdaş Rus Edebiyatında Kadının Toplumsal Rolü. Mariya Arbatova'nın "Benim Adım Kadın" eseri | | | Hafta 14 | Çağdaş Rus Edebiyatında Psikolojik Gerçekçilik: Ahlaki Sorgulama, Bireysel Yalnızlık ve Modern İnsan. Sergey Dovlatov 'un Puşkin Tepeleri. | | | Hafta 15 | Genel Değerlendirme ve Postmodernizme Bakış | | | Hafta 16 | Yıl sonu sınavı | | | |
| 1 | Leydermann, N., Lipovetski, M. 2003; Sovremennaya Russkaya Literatura, v dvuh tomah, Academia, Moskva. | | | 2 | Çernyak, M. A. Sovremennaya russkaya literatura. 2-e izdaniye. ? Moskva: Forum ? Saga, 2008. | | | 3 | Igoşeva, T. V. Sovremennaya russkaya literatura: Uçebnoe posobiye k kursu lektsiy ?Vvedeniye v sovremennuyu literaturu?. Velikiy Novgorod: Novgorodskiy gosudarstvennıy universitet imeni Yaroslava Mudrogo, 2002. | | | 4 | Gorkovenko, A. E. Sovremennaya russkaya literatura v kontekste istorii: Uçebnoe posobiye. Chita: Zabajkal?skiy gosudarstvennıy universitet (ZabGU), 2021. | | | 5 | Popova, I. M., Gubanova, T. V., & Lyubeznaya, E. V. Sovremennaya russkaya literatura: Uçebnoe posobiye. Tambov: Izd-vo Tambovskogo gosudarstvennogo tehniçeskogo universiteta, 2008. | | | |
| 1 | Suşlina, K. 2007; Sovremennıy literaturnıy protsess v Rossii, MGUP. Moskva. | | | 2 | Döneme ait eser örnekleri | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 8 | 17/11/2025 | 60 dk. | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 07/01/2026 | 60 dk. | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | | Arasınav için hazırlık | 7 | 1 | 7 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 7 | 1 | 7 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Diğer 1 | 5 | 5 | 25 | | Diğer 2 | 5 | 5 | 25 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|