Türkçe | English
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / RUS DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM) - %100 Rusça 
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/rusdili
Tel: +90 0462 0462 377 2017
EF
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / RUS DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM) - %100 Rusça 
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

RDE4009Çağdaş Dönem Rus Edebiyatı I3+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüRUS DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze , Grup çalışması
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Badegül CAN EMİR
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim Dili
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin temel amacı, 20. yüzyılın ikinci yarısından günümüze kadar çağdaş Rus edebiyatında ortaya çıkan estetik, tematik ve ideolojik dönüşümleri incelemektir. Ders, öğrencilerin Sovyet döneminden sonra ortaya çıkan yeni edebî akımları, tür çeşitliliğini, yazar kimliğini ve çağdaş kültürle etkileşim biçimlerini anlamalarına yardımcı olmayı hedefler. Ayrıca öğrencilerin çağdaş Rus edebiyatını toplumsal bağlamı içinde çözümleme ve eleştirel değerlendirme becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Bunu yaparken öğrenciler, önceki dönemlerle ve diğer kültürlerin edebiyatlarıyla karşılaştırmalar yaparak Rus edebiyatının gelişim sürecini daha geniş bir kültürel perspektiften değerlendirme olanağı bulurlar.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Çağdaş Rus edebiyatına ilişkin temel kavram, yönelim ve estetik özellikler hakkında bilgi edinir; bunları önceki dönemlerle karşılaştırarak değerlendirir.1 - 2 - 91,5,
ÖK - 2 : Çağdaş Rus edebiyatı metinlerini biçimsel, tematik ve ideolojik açıdan analiz ederek eleştirel düşünme becerisi geliştirir.1 - 2 - 91,5,
ÖK - 3 : Edebi türlerin çeşitliliği, sanatsal yenilikler ve kültürel eğilimler arasındaki ilişkileri değerlendirir.1 - 2 - 91,5,
ÖK - 4 : Rus edebiyatı ile dünya edebiyatı arasındaki ilişkileri ve sanatsal etkileşimleri karşılaştırmalı olarak yorumlar.1 - 2 - 91,5,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bu ders, 1960'lardan günümüze Rus edebiyatında yaşanan toplumsal, ideolojik ve estetik dönüşümleri inceler. Bunu yaparken önceki dönemlerle ve başka kültürlerle karşılaştırma yapar. Çağdaşlığın edebiyata yansımaları; edebiyatın değeri, okuma kültürü, estetik ölçütler ve yazarın toplumdaki rolü bağlamında ele alınır. Kitle edebiyatı, medya, bilgi teknolojileri ve PR olgularının çağdaş kültüre etkisi ile zamanın kahramanı arayışı tartışılır. Neoklasik, metaforik, postmodern ve diğer anlatı biçimleriyle çağdaş Rus edebiyatının türsel gelişimi ve yazar kuşakları değerlendirilir. Döneme ait eserlerden örnekler okunur, tartışılır. Ottepel' döneminden Sovyet sonrası döneme kadar sosyalist realizm, yeraltı edebiyatı, Sots-art, Moskova Konseptüalizmi ve Neobarakko gibi akımların yansımaları incelenir; dersin ikinci dönemi için postmodernizme hazırlık yapılır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dersin tanıtımı, amaç ve beklentileri ile konu ve ölçme yöntemlerinin açıklanması. Rus Edebiyatında Çağdaşlığın İzleri. Çağdaş Edebiyatın Değeri, Okuma Kültürü, Estetik Ölçütler ve Yazarın Toplumdaki Rolü
 Hafta 2Çağdaş Rus Edebiyatının Gelişim Süreci. Kitle Edebiyatı ve Çağdaş Kültürdeki Rolü, Yeni Bilgi Teknolojileri ve PR, Çağdaş Edebiyatta Zamanın Kahramanı Arayışı
 Hafta 3Çağdaş Rus Edebiyatının Türsel Sınıflandırması: Neoklasik, Metaforik, ?Diğer? Proza ve Postmodernizm. Çağdaş Rus Edebiyatının Genel Özellikleri ve Yazar Kuşakları
 Hafta 4Sosyalist Realizmden Ottepel' Dönemine, Şestidesyatniki Kuşağına ve 1960'lı Yılların Çağdaşlaşma Hareketlerine Bir Bakış. Liberalizmle Birlikte Gelen Ekonomik İyileşme, Kültür Alanındaki Dönüşüm, Kült Şahsiyet (Kul't liçnosti Stalina) ve Destalinizasyon Süreçleri
 Hafta 5Çağdaşlaşma Yolunda 1970'li Yılların Rus Edebiyatına Bir Bakış: Brejnev Döneminde Zastoy ve Sonrasında Gorbaçov Dönemi Perestroyka'ya Geçiş
 Hafta 6Yeraltı Edebiyatı, Sotsrealizm s çeloveçeskim litsom, Sots-art, Moskova Konseptüalizmi, Neobarakko. Dmitri Prigov'un Şiirleri
 Hafta 7Sovyet Sonrası Gerçekçilikte Sistem Eleştirisi: Gulag Deneyiminin Edebiyata Yansıması, G. Vladimov'un Sadık Ruslan Romanı.
 Hafta 8Sovyet Sonrası Gerçekçilikte Tanıklık ve Hafıza: Gulag Deneyiminin Kadın Anlatılarında Yansıması: Yevgeniya Ginzburg'un Krutoy marşrut romanı
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10Sınav sonrası Dönüt, Değerlendirme ve Tekrar: Çağdaş Rus Edebiyatının 1970?lerden Günümüze Gelişim Sürecine Genel Bakış
 Hafta 11Sovyet Sonrası Dönemde Yeni Gerçekçilik: Toplumsal Dönüşüm, Bireyin Kimlik Arayışı ve ?Yeni Kadın? Figürü
 Hafta 12Lyudmila Ulitskaya?nın Eserlerinde Kadın Kimliği, Aile ve Toplumsal Dönüşüm: Soneçka
 Hafta 13Kadın Yazarların Sesi: Kadın Deneyimi, Kimlik. Feminist Yaklaşımlar Işığında Çağdaş Rus Edebiyatında Kadının Toplumsal Rolü. Mariya Arbatova'nın "Benim Adım Kadın" eseri
 Hafta 14Çağdaş Rus Edebiyatında Psikolojik Gerçekçilik: Ahlaki Sorgulama, Bireysel Yalnızlık ve Modern İnsan. Sergey Dovlatov 'un Puşkin Tepeleri.
 Hafta 15Genel Değerlendirme ve Postmodernizme Bakış
 Hafta 16Yıl sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Leydermann, N., Lipovetski, M. 2003; Sovremennaya Russkaya Literatura, v dvuh tomah, Academia, Moskva.
2Çernyak, M. A. Sovremennaya russkaya literatura. 2-e izdaniye. ? Moskva: Forum ? Saga, 2008.
3Igoşeva, T. V. Sovremennaya russkaya literatura: Uçebnoe posobiye k kursu lektsiy ?Vvedeniye v sovremennuyu literaturu?. Velikiy Novgorod: Novgorodskiy gosudarstvennıy universitet imeni Yaroslava Mudrogo, 2002.
4Gorkovenko, A. E. Sovremennaya russkaya literatura v kontekste istorii: Uçebnoe posobiye. Chita: Zabajkal?skiy gosudarstvennıy universitet (ZabGU), 2021.
5Popova, I. M., Gubanova, T. V., & Lyubeznaya, E. V. Sovremennaya russkaya literatura: Uçebnoe posobiye. Tambov: Izd-vo Tambovskogo gosudarstvennogo tehniçeskogo universiteta, 2008.
 
İlave Kaynak
1Suşlina, K. 2007; Sovremennıy literaturnıy protsess v Rossii, MGUP. Moskva.
2Döneme ait eser örnekleri
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 8 17/11/2025 60 dk. 50
Dönem sonu sınavı 16 07/01/2026 60 dk. 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 3 14 42
Arasınav için hazırlık 7 1 7
Arasınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı için hazırlık 7 1 7
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Diğer 1 5 5 25
Diğer 2 5 5 25
Toplam Çalışma Yükü150