|
|
| RDE4009 | Çağdaş Dönem Rus Edebiyatı I | 3+0+0 | AKTS:4 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | RUS DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Badegül CAN EMİR | | Diğer Öğretim Üyesi | | | Öğretim Dili | | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Bu dersin temel amacı, 20. yüzyılın ikinci yarısından günümüze, çağdaş dönem Rus edebiyatında meydana gelen estetik, tematik ve ideolojik dönüşümleri incelemektir.
Öğrencilerin Sovyet dönemi sonrasında ortaya çıkan yeni edebî eğilimleri, türsel çeşitliliği, yazarlık kimliğini ve çağdaş kültürle etkileşim biçimlerini anlamaları hedeflenmektedir.Ders, öğrencilerin çağdaş Rus edebiyatını toplumsal bağlamda çözümleme ve eleştirel değerlendirme becerilerini geliştirmeyi amaçlar. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Çağdaş Rus Edebiyatına yönelik gerekli bilgileri edinir. | 1 - 2 - 9 | 1,3,5, | | ÖK - 2 : | Edebi analizde beceri kazanır. | 1 - 2 - 9 | 1,3,5, | | ÖK - 3 : | Mevcut edebi sürece yönelik eleştirel bir bakış açısı kazanır. | 1 - 2 - 9 | 1,3,5, | | ÖK - 4 : | Çağdaş edebiyattaki eğilimlerin çoğulculuğu ve sanatsal yeniliği hakkında bilgi edinir. | 1 - 2 - 9 | 1,3,5, | | ÖK - 5 : | Dünya edebiyatının gelişimi ile ulusal ve tarihi özellikler taşıyan sanatsal olaylar arasında bağlantı kurar. | 1 - 2 - 9 | 1,3,5, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Bu ders, 1960?lardan günümüze Rus edebiyatında yaşanan toplumsal, ideolojik ve estetik dönüşümleri inceler. Çağdaşlığın edebiyata yansımaları; edebiyatın değeri, okuma kültürü, estetik ölçütler ve yazarın toplumdaki rolü bağlamında ele alınır. Kitle edebiyatı, medya, bilgi teknolojileri ve PR olgularının çağdaş kültüre etkisi ile ?zamanın kahramanı? arayışı tartışılır. Neoklasik, metaforik, postmodern ve diğer anlatı biçimleriyle çağdaş Rus edebiyatının türsel gelişimi ve yazar kuşakları değerlendirilir. Döneme ait eserlerden örnekler okunur, tartışılır. Ottepel (Erime) döneminden Sovyet sonrası döneme kadar sosyalist realizm, yeraltı edebiyatı, Sots-art, Moskova Konseptüalizmi ve Neobarakko gibi akımların yansımaları incelenir; ikinci dönemde postmodernizm ve metinlerarasılığa hazırlık yapılır. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Rus Edebiyatında Çağdaşlığın İzleri: Çağdaş Edebiyatın Değeri, Okuma Kültürü, Estetik Ölçütler ve Yazarın Toplumdaki Rolü | | | Hafta 2 | Çağdaş Rus Edebiyatının Gelişim Süreci:. Kitle Edebiyatı ve Çağdaş Kültürdeki Rolü, Yeni Bilgi Teknolojileri ve PR, Çağdaş Edebiyatta Zamanın Kahramanı Arayışı
| | | Hafta 3 | Çağdaş Rus Edebiyatının Türsel Sınıflandırması: Neoklasik, Metaforik, ?Diğer? Proza ve Postmodernizm. Çağdaş Rus Edebiyatının Genel Özellikleri ve Yazar Kuşakları | | | Hafta 4 | Sosyalist Realizmden Ottepel' Dönemine, Şestidesyatniki Kuşağına ve 1960?lı Yılların Çağdaşlaşma Hareketlerine Bir Bakış: Liberalizmle Birlikte Gelen Ekonomik İyileşme, Kültür Alanındaki Dönüşüm, ?Kült Şahsiyet? (Kul't liçnosti Stalina) ve Destalinizasyon Süreçleri
| | | Hafta 5 | Çağdaşlaşma Yolunda 1970'li Yılların Rus Edebiyatına Bir Bakış: Brejnev Döneminde Zastoy ve Sonrasında Gorbaçov Dönemi Perestroyka'ya Geçiş | | | Hafta 6 | Yeraltı Edebiyatı, İnsan Yüzlü Sosyalist Realizm, Sots-art, Moskova Konseptüalizmi, Neobarakko. Dmitri Prigov'un Şiirleri | | | Hafta 7 | Sovyet Sonrası Gerçekçilikte Sistem Eleştirisi: Gulag Deneyiminin Edebiyata Yansıması, G. Vladimov'un Sadık Ruslan Romanı. | | | Hafta 8 | Sovyet Sonrası Gerçekçilikte Tanıklık ve Hafıza: Gulag Deneyiminin Kadın Anlatılarında Yansıması: Yevgeniya Ginzburg'un Krutoy marşrut romanı | | | Hafta 9 | Arasınav | | | Hafta 10 | Sınav sonrası Dönüt, Değerlendirme ve Tekrar: Çağdaş Rus Edebiyatının 1970?lerden Günümüze Gelişim Sürecine Genel Bakış
| | | Hafta 11 | Sovyet Sonrası Dönemde Yeni Gerçekçilik: Toplumsal Dönüşüm, Bireyin Kimlik Arayışı ve ?Yeni Kadın? Figürü | | | Hafta 12 | Lyudmila Ulitskaya?nın Eserlerinde Kadın Kimliği, Aile ve Toplumsal Dönüşüm: Soneçka | | | Hafta 13 | Kadın Yazarların Sesi: Kadın Deneyimi, Kimlik. Feminist Yaklaşımlar Işığında Çağdaş Rus Edebiyatında Kadının Toplumsal Rolü. Mariya Arbatova ? "Benim Adım Kadın" | | | Hafta 14 | Çağdaş Rus Edebiyatında Psikolojik Gerçekçilik: Ahlaki Sorgulama, Bireysel Yalnızlık ve Modern İnsan: Vladimir Makanin'in " Asan", Sergey Dovlatov 'un 'Zona ve Puşkin Tepeleri". | | | Hafta 15 | Genel Değerlendirme ve Postmodernizme Bakış: Metinlerarasılık, Parodi ve Çağdaş Rus Edebiyatında Anlamın Dönüşümü | | | Hafta 16 | Yıl sonu sınavı | | | |
| 1 | Leidermann, N., Lipovetski, M. 2003; Sovremennaya Russkaya Literatura, v dvuh tomah, Academia, Moskva. | | | 2 | Çernyak, M. A. Sovremennaya russkaya literatura. 2-e izdaniye. ? Moskva: Forum ? Saga, 2008. | | | 3 | Igoşeva, T. V. Sovremennaya russkaya literatura: Uçebnoe posobiye k kursu lektsiy ?Vvedeniye v sovremennuyu literaturu?. Velikiy Novgorod: Novgorodskiy gosudarstvennıy universitet imeni Yaroslava Mudrogo, 2002. | | | 4 | Gorkovenko, A. E. Sovremennaya russkaya literatura v kontekste istorii: Uçebnoe posobiye. Chita: Zabajkal?skiy gosudarstvennıy universitet (ZabGU), 2021. | | | 5 | Popova, I. M., Gubanova, T. V., & Lyubeznaya, E. V. Sovremennaya russkaya literatura: Uçebnoe posobiye. Tambov: Izd-vo Tambovskogo gosudarstvennogo tehniçeskogo universiteta, 2008. | | | |
| 1 | Suşlina, K. 2007; Sovremennıy literaturnıy protsess v Rossii, MGUP. Moskva. | | | 2 | Döneme ait eser örnekleri | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 8 | 17/11/2025 | 60 dk. | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 07/01/2026 | 60 dk. | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | | Arasınav için hazırlık | 7 | 1 | 7 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 7 | 1 | 7 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Diğer 1 | 5 | 5 | 25 | | Diğer 2 | 5 | 5 | 25 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|