|
|
| RDE3017 | Rus Düşünce Tarihi | 2+0+0 | AKTS:4 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Seçmeli | | Bölümü | RUS DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Duygu İKİSİVRİ AKDEMİR | | Diğer Öğretim Üyesi | | | Öğretim Dili | | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Rus Edebiyatı ve kültürünün temelini oluşturan eski çağlardan günümüze kadar Rus düşüncesindeki ana akımları inceleyerek, bu akımların kültürlerarası iletişimdeki algılanma ve yorumlanma biçimlerini karşılaştırmalı bir yaklaşımla ele almayı ve düşünce tarihi ya da felsefe alanında bağımsız, bilimsel araştırmalar yapma yetkinliğini geliştirmeyi amaçlamaktadır. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Rus kültürüne özgü bir düşünce sisteminin nasıl doğup geliştiğini kavrarlar. | 1 - 2 - 9 | 1, | | ÖK - 2 : | Tanınmış Rus düşünürleri hakkında bilgi sahibi olurlar. Böylelikle Rus edebiyatından eserlerin alt metinlerini düşünür ve düşünce akımlarıyla ilişkilendirebilir ve karşılaştırmalı analiz yöntemlerini kullanarak eleştirel bir okuma gerçekleştirebilirler. | 1 - 2 - 9 | 1, | | ÖK - 3 : | Avrupa felsefesinin Rus aydınların gözünde geçirdiği değişimi ve birbirinden
farklı tüm gelecek kurgularını anlayabilirler. | 1 - 2 - 9 | 1, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Rus düşünce tarihi genel hatlarıyla incelenmektedir. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Rus Düşüncesinin Kökenleri ve dönem olarak gruplandırılması | | | Hafta 2 | Aydınlanma Dönemi Düşünce Eğilimleri. II.Katerina ve Aydınlanma Felsefesi. Nikolay Novikov ve Masonluk | | | Hafta 3 | Rus Aydınlanmasının Zirvesi. Aleksandr Radişçev | | | Hafta 4 | Dekabristler ve Rus Düşünce Tarihindeki Yeri | | | Hafta 5 | Aydınlanma Karşıtı Eğilimler: Mistisizm, Erdemseverler Topluluğu ve Rus Schellingciliği | | | Hafta 6 | Pyotr Çaadayev'in Düşünce Dünyası ve Rus Düşünce Tarihine Katkıları | | | Hafta 7 | Slavseverlerin Düşünceleri. Slavseverler Olarak Kireyevski, Homyakov ve Aksakov | | | Hafta 8 | Batıcılık ve Batıcı Rus Filozoflar | | | Hafta 9 | Ara sınav | | | Hafta 10 | A. Hertsen'in Rus Sosyalizmi; N. Çernışevski ve 1860'lı yılların Aydınlatıcıları | | | Hafta 11 | Halka Gidiş ve Halkın İradesi Tutumları. Rus Anarşizmi, M. Bakunin ve P. Kropotkin'in Düşünce Dünyası | | | Hafta 12 | Rus Düşünce Tarihinde İki Büyük Yazar: F. Dostoyevski ve L. Tolstoy | | | Hafta 13 | Vladimir Solovyov ve Metafizik İdealizmi | | | Hafta 14 | Popülizmden Marksizme. G. Plehanov ve Rasyonel Gerçeklik | | | Hafta 15 | Dönem Sonu Kazanılan Düşünce Akımları Odağında Tartışma Yöntemiyle Genel Bir Tekrar Yapılması | | | Hafta 16 | final sınavı | | | |
| 1 | Walicki, A. 2013; Rus Düşünce Tarihi (Çev. Alaeddin Şenel), 2.baskı, İletişim Yayınları, İstanbul. | | | 2 | Valitski, A. 2013; İstoriya Russkoy mısli ot prosveşçeniye do marksizma, İzd. Kanon. ROOİ "Reabilitatsiya", Moskva. | | | |
| 1 | Koyre, A. 1994; 19. Yüzyıl Başlarında Rusya'da Batıcılık, Ulusçuluk ve Felsefe, .ev. İzzet Tanju Belge Yayınları, İstanbul. | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 20/11/2025 | 60 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 12/01/2026 | 60 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Diğer 1 | 5 | 5 | 25 | | Diğer 2 | 5 | 5 | 25 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|