|
|
| RDE3009 | Rusça-Türkçe Çeviri II | 2+0+0 | AKTS:2 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | RUS DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Hanife ÇAYLAK | | Diğer Öğretim Üyesi | | | Öğretim Dili | | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Bu dersin temel amacı, öğrencilerin ileri düzey Rusça metinleri dilsel, kültürel ve üslupsal açıdan çözümleyerek Türkçeye doğru, akıcı ve bağlama uygun biçimde aktarma becerilerini geliştirmektir. Öğrencilerin çeviri sürecinde eleştirel yaklaşım geliştirmeleri ve farklı metin türlerine özgü stratejiler üretmeleri beklenir. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Öğrenci, ileri düzey Rusça metinleri anlamsal bütünlüğü koruyarak Türkçeye çevirebilir. | 12 | 1, | | ÖK - 2 : | Öğrenci, farklı metin türlerinin dil ve üslup özelliklerini ayırt ederek uygun çeviri stratejilerini seçebilir. | 6 - 9 - 11 | 1, | | ÖK - 3 : | Öğrenci, kültürel ögelerin Türkçeye aktarımında eşdeğerlik ve doğallık dengesini sağlayabilir. | 11 - 12 | 1, | | ÖK - 4 : | Öğrenci, akademik ve edebî metinlerde çeviri sürecine eleştirel yaklaşabilir ve kendi çevirisini değerlendirebilir. | 9 - 11 - 12 | 1, | | ÖK - 5 : | Öğrenci, profesyonel çeviri standartlarına uygun biçimde yazılı çeviri üretebilir. | 11 - 12 - 13 | 1, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Ders, ileri düzeydeki metin türlerinden seçilmiş örneklerin çevirisine dayanmaktadır. Öğrenciler edebî, akademik, teknik, hukuki ve medya metinlerini kültürel farkındalıkla Türkçeye aktarır. Çeviri sürecinde anlam kaymaları, üslup farklılıkları, terminolojik doğruluk ve metin türüne uygun anlatım konularına odaklanılır. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | İleri düzey sözcük dağarcığı ve bağlam çözümleme becerilerini geliştirmeye yönelik güncel gazete yazısı | | | Hafta 2 | Anlam derinliği ve alt metin aktarımını öğretmeye yönelik kısa öykü | | | Hafta 3 | Akademik üslup ve terim çevirisini uygulamaya yönelik araştırma makalesi | | | Hafta 4 | Kültürel kodları çözümlemeye yönelik edebî deneme | | | Hafta 5 | Anlam kaybı olmadan teknik bilgi aktarımını öğretmeye yönelik kullanım | | | Hafta 6 | İleri düzey müzakere ve diplomatik üslup çevirisini öğretmeye yönelik politik konuşma metni | | | Hafta 7 | Düşünce yoğunluğu yüksek felsefi metinlerde anlamın korunmasına yönelik çeviri uygulaması | | | Hafta 8 | Akademik eleştirilerde yazar tutumunu doğru aktarmaya yönelik kitap incelemesi | | | Hafta 9 | Ara sınav | | | Hafta 10 | Hukuki ve resmî belgelerde terminoloji tutarlılığını sağlamaya yönelik sözleşme veya karar metni | | | Hafta 11 | Kültürel bağlamı koruyarak diyalog çevirisini öğretmeye yönelik tiyatro veya film senaryosu | | | Hafta 12 | Tarihsel dil ve üslubun çağdaş Türkçeye aktarımını uygulamaya yönelik hatırat veya mektup | | | Hafta 13 | Çağdaş medya dilinin çevirisine yönelik blog yazısı veya röportaj | | | Hafta 14 | Yazarın özgün üslubunu koruyarak anlam yoğunluğunu aktarmaya yönelik edebî roman bölümü | | | Hafta 15 | Dönem boyunca edinilen ileri çeviri stratejilerini bütüncül biçimde uygulamaya yönelik karma metin | | | Hafta 16 | Yıl sonu sınavı | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 17/11/2025 | 60 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 05/01/2026 | 60 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Diğer 1 | 5 | 5 | 25 | | Diğer 2 | 5 | 5 | 25 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|