|
|
| RDE3005 | Sentaks I | 3+0+0 | AKTS:3 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | RUS DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Olga GAIDUKOVA | | Diğer Öğretim Üyesi | | | Öğretim Dili | | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Rusça sözdizimi düzeyinin yapısı ve özellikleri hakkında genel bir anlayış kazandırmak, temel sözdizimsel birimlerin tipolojisini, bu tipolojinin dayanaklarını ve modern sözdizim anlayışlarının gelişim sürecini tanıtmak; ayrıca sözdizimin temel kavram ve terimlerini benimsetmek amaçlanmaktadır. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Rusçada sözcük öbeklerinin oluşum ve kullanım biçimlerini bilir. | 3 - 8 | 1, | | ÖK - 2 : | Cümlede özne ve özne işlevinin ifade edilme yollarını tanır. | 3 - 8 | 1, | | ÖK - 3 : | Bağlaçlı, bağlaçsız ve yan cümleli birleşik cümlelerin yapısını ve işlevini kavrar. | 3 - 8 | 1, | | ÖK - 4 : | Eşdeğer sözdizimsel yapılardaki anlam farklarını analiz eder. | 3 - 8 | 1, | | ÖK - 5 : | Dil birimlerinin konuşma ve yazıdaki işlevsel özelliklerini belirleyebilir. | 3 - 8 | 1, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Rusça sözdiziminin temel ilkeleri ve cümle yapısı ele alınır. Öğrenciler, sözdizimsel kavramlar sistemini tanıyarak Rusça cümlelerin yapısal özelliklerini kavrar. Metinlerdeki farklı sözdizimsel birimleri belirleme, çözümleme ve tanımlama becerisi kazanır; böylece dilin yapısal mantığını anlama ve doğru cümle kurma yetkinliği geliştirir. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Dersin tanıtımı, amaç ve beklentileri ile konu ve ölçme yöntemlerinin açıklanması.
Sözcük öbeği. | | | Hafta 2 | Basit cümle. Genel özellikler. | | | Hafta 3 | Bölünemez (tek anlamlı) cümleler. | | | Hafta 4 | İki öğeli cümleler. Temel öğelerin özellikleri. | | | Hafta 5 | Cümlenin yan (ikincil) öğeleri. | | | Hafta 6 | Tek öğeli cümlelerin genel özellikleri. | | | Hafta 7 | Belirtili öznel ve genel öznel tek öğeli cümleler. | | | Hafta 8 | Belirsiz öznel ve öznesiz tek öğeli cümleler. | | | Hafta 9 | Ara Sınav | | | Hafta 10 | Sınav sonrası Dönüt, Değerlendirme ve Tekrar
Mastar ve ad temelli tek öğeli cümleler. | | | Hafta 11 | Eksiltili cümleler. | | | Hafta 12 | Genişletilmiş (karmaşık) cümle kavramı. | | | Hafta 13 | Eş görevli öğeler cümlede yapıyı genişleten unsur olarak. | | | Hafta 14 | Ayrılmış yapılar cümlede genişletici unsur olarak. | | | Hafta 15 | Ara sözler ve ara yapılar. | | | Hafta 16 | Yıl sonu sınavı | | | |
| 1 | Glazunova, O. I. (2010). Grammatika russkogo yazıka v uprajneniyah i kommentariyah. Çast? 2: Sintaksis. Sankt-Peterburg: Zlatoust.
| | | 2 | Kostomarov, V. G., & Maksimov, V. I. (2003). Sovremennıy russkiy literaturniy yazık. Razdel 8: Sintaksis. Moskva.
| | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 20/11/2025 | 60 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 07/01/2026 | 60 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | | Arasınav için hazırlık | 7 | 1 | 7 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 7 | 1 | 7 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Diğer 1 | 5 | 5 | 25 | | Diğer 2 | 5 | 5 | 25 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|