|
|
| RDE2007 | Metin Analizi I | 2+0+0 | AKTS:4 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | RUS DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Iryna FILATENKO | | Diğer Öğretim Üyesi | | | Öğretim Dili | | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Bu dersin amacı, çağdaş Rusçadaki metinlerin, sözlü üretim sürecinin bir sonucu ve çok katmanlı anlam yapısını açığa çıkaran sistemli bir bütün olarak filolojik analizini gerçekleştirebilmek için gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Farklı metin türleri üzerinde bağımsız biçimde filolojik analiz gerçekleştirebilmeli | 10 | 1, | | ÖK - 2 : | Metin çözümlemelerinde eleştirel düşünme, yorumlama ve değerlendirme becerilerini kullanabilmeli. | 1 | 1, | | ÖK - 3 : | Filolojik analiz sonuçlarını sözlü ve yazılı biçimde, akademik etik ve biçimsel standartlara uygun olarak sunabilmeli. | 11 | 1, | | ÖK - 4 : | Elde edilen bulguları bilimsel tartışma ve değerlendirme süreçlerine aktarabilmeli. | 10 | 1, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Metin Analizi dersi uygulamalı bir nitelik taşımakta olup, dilin sistemsel bir birimi olarak metnin kapsamlı biçimde incelenmesini amaçlamaktadır. Ders kapsamında, çağdaş Rusça'da farklı üslup (edebî, bilimsel, gazetecilik vb.) ve türlere ait metinlerle bütüncül biçimde çalışılması öngörülmektedir. Dilbilimsel, edebiyatbilimsel ve kültürel çözümleme yaklaşımlarını bir araya getiren bu ders, metni karmaşık bir olgu olarak ele almayı öğretir. Metnin filolojik analizi, özellikle de, metin yapısı içinde farklı düzeylerdeki dilsel araçların incelenmesi, öğrencilerin mesleki yeterliklerinin geliştirilmesine hizmet eder; ayrıca, uzmanlık alanına yönelik dil uygulama derslerinde edinilen bilgi ve becerileri tamamlayıcı ve zenginleştirici bir rol üstlenir. Ders aynı zamanda öğrencilerin tarihî ve kültürel bilgi birikimlerini genişletmeyi de amaçlamaktadır. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Dilbilimsel ve edebiyatbilimsel çözümlemenin nesnesi olarak Rusça metin (Metin No:1)
| | | Hafta 2 | Metnin Evrensel Kategorileri. Bilgilendiricilik ve Rusça metinde onun dilsel/söylemsel ifade araçları. (Metin No: 2) | | | Hafta 3 | Metnin Evrensel Kategorileri. Bağdaşıklık ve Rusça metinde onun dilsel/söylemsel ifade araçları. (Metin No: 3) | | | Hafta 4 | Metnin Evrensel Kategorileri. Bölümlenebilirlik ve Rusça metinde onun dilsel/söylemsel ifade araçları. (Metin No: 4) | | | Hafta 5 | Metnin Evrensel Kategorileri. Süreklilik (zaman, mekân) ve Rusça metinde onun dilsel/söylemsel ifade araçları. (Metin No: 5) | | | Hafta 6 | Metnin Evrensel Kategorileri. Olay ve onun Rusça metindeki dilsel/söylemsel temsil araçları. (Metin No: 6) | | | Hafta 7 | Metnin Evrensel Kategorileri. Geriye dönüş (retrospeksiyon) ve ileriye bakış (prospekisyon) Rusça metinde. (Metin No: 7) | | | Hafta 8 | Metnin Evrensel Kategorileri. Kiplik (modallik) ve Rusça metinde onun dilsel/söylemsel ifade araçları. (Metin No: 8) | | | Hafta 9 | Ara sınav | | | Hafta 10 | Metnin Evrensel Kategorileri. Kiplik (modallik) ve Rusça metinde onun dilsel/söylemsel ifade araçları. (Metin No: 9) | | | Hafta 11 | Metnin Evrensel Kategorileri. Diyalojiklik (çok seslilik) Rusça metinde. (Metin No: 10) | | | Hafta 12 | Rusça metinde ?küçük? metin birimlerinin metin oluşturma olanakları. (Metin No: 11) | | | Hafta 13 | Rusça metinde sözcüksel birimlerin metin oluşturma olanakları. (Metin No: 12) | | | Hafta 14 | Rusça metinde sözcüksel birimlerin metin oluşturma olanakları. (Metin No: 13) | | | Hafta 15 | Rusça metinde cümlelerin/sözcelerin metin oluşturma olanakları. (Metin No: 14) | | | Hafta 16 | Yıl sonu sınavı | | | |
| 1 | Babenko L. G. Lingvistiçeskiy analiz hudojestvennogo teksta. Teoriya i praktika: Uçebnik; praktikum. ? M.: URSS, 2009. ? 496 s. | | | 2 | Bolotnova N. S. Filologiçeskiy analiz teksta [Elektronniy resurs]: Uçebnoye posobiye. ? M.: Flinta: Nauka, 2009. ? 520 s. | | | 3 | Zemskaya Yu. N., Kaçesova I. Yu., Komissarova L. M. Teoriya teksta: uçebnoye posobiye. ? Moskva: Flinta, 2010. | | | 4 | Kupina N. A. Filologiçeskiy analiz hudojestvennogo teksta. Praktikum. ? M.: Flinta, Nauka, 2011. ? 408 s. | | | 5 | Maslova V. A. Lingvistiçeskiy analiz teksta. Ekspressivnost?: uçebnoye posobiye dlya vuzov. ? Moskva: Izdatel?stvo Yurayt, 2024. ? 201 s. | | | 6 | Plehanova T. F. Diskurs-analiz teksta: uçebnoye posobiye dlya vuzov. ? Minsk: TetraSystems, 2011. | | | 7 | Ryabinina N. V. Osnovı analiza hudojestvennogo teksta: uçebnoye posobiye. ? 2-ye izd., ster. ? M.: Flinta, 2012. ? 272 s. | | | 8 | Şapiro N. A. Opıtı analiza hudojestvennogo teksta. ? M.: URSS, 2008. | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 20/11/2025 | 60 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 08/01/2026 | 60 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Diğer 1 | 5 | 5 | 25 | | Diğer 2 | 5 | 5 | 25 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|