|
|
| SOS4021 | Türkiye'nin Toplum Yapısı | 2+0+0 | AKTS:6 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Serdal FİDAN | | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr Üyesi Serdal Fidan | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Bu dersin amacı, öğrencilerin, Türkiye'nin toplumsal yapısını ve sorunlarını tarihsel süreç içerisinde öğrenmelerini sağlamak edindikleri yapısal ve kültürel bilgilerle Günümüz Türkiye'si hakkında daha sağlıklı analiz yapmalarını sağlamaktır. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Sosyoloji kuramları ile ilgili temel kavramları belirtir. | | | | ÖK - 2 : | Sosyolojik kuramların entelektüel kökenlerini kavrar. | | | | ÖK - 3 : | Kuramların entelektüel kökenleri ile çağdaşları arasında bağlantı kurar. | | | | ÖK - 4 : | Bilim açısından kuramların önemini kavrar. | | | | ÖK - 5 : | Kuramların karşılaştırılmasını yapar. | | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Bu derste, Osmanlı toplum yapısının reaya, askeri ve bürokratik kısımları ele alınmaktadır. Devşirme sistemi ve liyakat sistemi incelenmekte, Osmanlı devletinden Türk ulus-devletine geçilmesi ve milletleşmenin inşa süreci üzerinde durulmaktadır. Bu çerçevede, modern Türkiye'nin oluşumu, siyaset, eğitim, din ve ekonomi kurumları kapsamlı bir şekilde işlenmektedir. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Toplumsal Yapı Kavramı | | | Hafta 2 | Toplumsal Yapı İle İlgili Modeller, Feodalizm, Atüt, Despotizm | | | Hafta 3 | Patrimonyalizm, Az gelişmişlik, Modernleşme | | | Hafta 4 | Devletçi-Seçkinci/Gelenekçi liberal yaklaşım | | | Hafta 5 | Osmanlıyı Anlamada Bakış ve Model Sorunu | | | Hafta 6 | Türkiye'nin Toplumsal Yapısı Ve Osmanlı Kimliği | | | Hafta 7 | Atatürk İnkılâpları ve Toplumsal Etkileri | | | Hafta 8 | Osmanlı'dan Cumhuriyete Modernleşme Çabaları | | | Hafta 9 | Arasınav 29.11.2023 | | | Hafta 10 | Türkiye'de Gençlik: Sorunlar, Değerler ve Değişimler | | | Hafta 11 | Bilgi Toplumu ve Türkiye | | | Hafta 12 | Küreselleşme, Toplumsal Sorunlar ve Çözüm Arayışları | | | Hafta 13 | Günümüzde Türkiye'de yaşanan Temel Toplumsal Sorunlar | | | Hafta 14 | Türkiye'nin Toplumsal Yapısı: Nüfus Ve Nüfus Konuları | | | Hafta 15 | Türkiye'nin toplumsal yapısı ve tarihsel arka planı hakkında genel değerlendirme | | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı 11.1.2024 | | | |
| 1 | Gökçe, B. 1996; Türkiye'nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar,: Savaş Yayınevi, Ankara | | | |
| 1 | Baykara, T. 2000; Türkiye'nin Sosyal ve İktisadi Tarihi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara | | | 2 | Kongar, E. 1998; 21. Yüzyılda Türkiye, Remzi Kitabevi, İstanbul | | | 3 | Türkdoğan, O. 2002; Osmanlıdan Günümüze Türk Toplum Yapısı, Çamlıca Yayınları, İstanbul | | | 4 | Kazıcı, Z. 2003; Osmanlı'da Toplum Yapısı, Bilge Yayıncılık, İstanbul | | | 5 | İnalcık, H. 1993; Osmanlı İmparatorluğu: Toplum ve Ekonomi, Eren Yayıncılık, İstanbul | | | 6 | Yasa, İ. 1973; Türkiye'nin Toplumsal Yapısı ve Temel Sorunları, TODAİE Yayını, Ankara | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 16/11/2024 | 60 dk. | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 09/01/2025 | 60 dk. | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | | Arasınav için hazırlık | 10 | 1 | 10 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 1 | 4 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 100 |
|