|
|
| SOS3009 | Aydınlanma Felsefesi | 2+0+0 | AKTS:4 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Seçmeli | | Bölümü | SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Ferhat ONUR | | Diğer Öğretim Üyesi | | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Öğrencilerin Aydınlanma düşüncesini, dinamiklerini, dönemini ve günümüze etkilerini öğrenmeleri, önemli düşünürleri ve fikirlerini kavramaları amaçlanmaktadır. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Aydınlanma felsefesinin özelliklerini öğrenir.
| 7 - 12 - 14 - 16 | 1, | | ÖK - 2 : | Aydınlanma çağının ortaya çıkışını hazırlayan koşulları bilir. | 7 - 12 - 14 - 16 | 1, | | ÖK - 3 : | Aydınlanma döneminin belli başlı düşünürlerini öğrenir ve fikirlerini analiz eder. | 7 - 12 - 14 - 16 | 1, | | ÖK - 4 : | Aydınlanma felsefesinin modernleşmeye etkisini öğrenir. | 7 - 12 - 14 - 16 | 1, | | ÖK - 5 : | Aydınlanma felsefesi ile günümüz arasındaki ilişkiyi kavrar. | | | | ÖK - 6 : | Aydınlanma düşüncesine yönelik eleştirileri kavrar. | | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Bu derste Aydınlanma düşüncesinin ortaya çıkışını sağlayan toplumsal ve düşünsel ortam, aydınlanma idesi, öne çıkan düşünürleri, aydınlanma düşüncesinin günümüze etkisi gibi konular ele alınacaktır. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Giriş | | | Hafta 2 | Aydınlanma Nedir Sorusuna Yanıt (Immanuel Kant) | | | Hafta 3 | Candide (Voltaire) | | | Hafta 4 | Felsefe Konuşmaları (Denis Diderot) | | | Hafta 5 | Felsefe Konuşmaları (Denis Diderot) | | | Hafta 6 | Hoşgörü Üstüne Bir Mektup (John Locke)
| | | Hafta 7 | İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Soruşturma (David Hume) | | | Hafta 8 | İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Soruşturma (David Hume) | | | Hafta 9 | Ara Sınav | | | Hafta 10 | İnsan Bir Makine (Le Mettrie) | | | Hafta 11 | Kanunların Ruhu Üzerine (Montesqieu)
| | | Hafta 12 | Ulusların Zenginliği (Adam Smith) | | | Hafta 13 | Bilimler ve Sanatlar Üstüne Söylev (Jean-Jacques Rousseau)
| | | Hafta 14 | Aydınlanmanın Diyalektiği (Max Horkheimer ve Theodor Adorno) | | | Hafta 15 | Aydınlanmanın Diyalektiği (Max Horkheimer ve Theodor Adorno) | | | Hafta 16 | Final Sınavı | | | |
| 1 | Cevizci, A. 2007; Aydınlanma Felsefesi Tarihi, ASA Yayınları, Bursa. | | | 2 | Outram, D. 2007; Aydınlanma, Dost Yayınevi, Ankara | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 19/11/2025 | 30 dk | 50 | | Dönem sonu sınavı | 15 | 08/01/2026 | 30 dk | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | | Arasınav için hazırlık | 16 | 1 | 16 | | Arasınav | 2 | 1 | 2 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 18 | 1 | 18 | | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | | Diğer 1 | 14 | 2 | 28 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|