|
ULS5913 | Türk Boğazları'nın Siyasi ve Hukuki Tarihi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. İsmail KÖSE | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Emre Yürük | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Türk Boğazları ve dış politika
Türk Boğazları'nın tarihsel süreci |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Boğazlar konusunda bilgi verilmesi | 1 | 1, | ÖK - 2 : | Boğazların stratejik konumu | 1 | 1, | ÖK - 3 : | Türk Boğazları'nın tarihteki rolü | 1 | 1, | ÖK - 4 : | Türk Boğazları ve Dünya Savaşları | 1 | 1, | ÖK - 5 : | Türk Boğazları ile ilgili Antlaşmalar | 1 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Denizlerin birbiriyle ve okyanuslarla irtibatlı olması ancak dar suyolları vasıtasıyla mümkündür. Farklı adlar verilen su bağlantıları olmasaydı, denizler kapalı birer büyük göle dönüşür ve insanlık için hayati değerdeki karşılıklı kültürel etkileşim, fikri, mali zenginleşme ve uygarlıklar arası bilgi aktarımı olanaksız hale gelirdi. Tarih boyunca denizleri birbirine bağlayan doğal suyolları boğaz (strait) şeklinde isimlendirilmiştir. Dünya haritasına bakıldığında yerkürenin üçte ikisinin deniz olduğu ve harita üzerinde karaların arasına sıkışmış durumdaki Karadeniz, Akdeniz, Kızıldeniz gibi su kütlelerinin doğal dar boğazlar vasıtasıyla okyanuslara ya da diğer denizlere bağlandığı görülür. Hazar Denizi kendisini Karadeniz?e ya da güneyindeki Hint Okyanusu?na bağlayacak bir boğazdan yoksun olduğundan bir iç deniz hüviyetindedir ve sadece kıyıdaş devletlerin egemenliğindedir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Türk Boğazları'nın coğrafi formasyonu | | Hafta 2 | Türk Boğazları'nın isimleri | | Hafta 3 | Antikçağ'da Türk Boğazları | | Hafta 4 | Roma Dönemi'nde Türk Boğazları | | Hafta 5 | Bizans'ın Başkent Olma süreci | | Hafta 6 | Bizans ve Boğazalrda hakimiyet | | Hafta 7 | Araplar'ın Türk Boğazları'na akınları | | Hafta 8 | Türkler ve Boğazlar | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Boğazların savunma avantajları | | Hafta 11 | Selçuklular ve Boğazlar | | Hafta 12 | Boğazlar'da Venedik ve Ceneviz mücadelesi | | Hafta 13 | İstanbul'un fethi | | Hafta 14 | Ruslar ve Boğazlar | | Hafta 15 | Dünya Savaşları dneminde Boğazlar | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 11/2023 | 60 | 30 | Yıl içi çalışma | 12 | 12/2023 | 60 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 01/2024 | 70 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 10 | 14 | 140 | Arasınav için hazırlık | 6 | 5 | 30 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 12 | 1 | 12 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 5 | 40 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|