Türkçe | English
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI ANABİLİM DALI
DOKTORA
Ders Bilgi Paketi
http://katalog.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462
SBE
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI ANABİLİM DALI / DOKTORA
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

IDE6988Phraseology in Literature and Language Teaching3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiDoktora
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüBATI DİLLERİ ve EDEBİYATI ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Ali Şükrü ÖZBAY
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim Diliİngilizce
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı, öğrencilerin edebî metinlerde ve dil öğretiminde öbeksel ifadelerin (phraseology) işlevlerini kavramalarını sağlamak, bu yapıların anlam yaratmadaki rollerini analiz etmelerini teşvik etmek ve phraseology'nin yabancı dil öğretiminde nasıl etkili bir şekilde kullanılabileceğine dair kuramsal ve uygulamalı bilgiler kazandırmaktır.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Dil ve edebiyatta öbekbilim (phraseology) ile ilgili temel kavramları tanımlar ve açıklar.
ÖK - 2 : eşitli edebi metinlerde öbeksel yapıları belirler ve analiz eder.
ÖK - 3 : Sabit ifadelerin ve deyimlerin anlam oluşturma ve üslup üzerindeki etkilerini değerlendirir.
ÖK - 4 : Yabancı dil öğretimi için öbeksel yapıları içeren öğretim materyalleri tasarlar.
ÖK - 5 : Öbeksel örüntüleri keşfetmek ve öğretmek amacıyla derlem (corpus) temelli yöntemleri uygular.
ÖK - 6 : Öbekbilimin dil eğitimi bağlamındaki pedagojik yansımalarını eleştirel bir şekilde değerlendirir.
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bu ders, edebiyat metinlerinde ve dil öğretiminde öbeksel yapıların (phraseology) rolünü inceler ve sabit ifadeler, deyimler ve kalıplaşmış dil kullanımının hem metin analizinde hem de yabancı dil öğretiminde nasıl kullanılabileceği üzerine odaklanmaktadır. Öğrenciler, edebi örnekler üzerinden phraseological yapıların işlevlerini analiz eder ve bu yapıların öğretim materyallerine entegrasyonuna yönelik uygulamalar geliştirir.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dersin tanıtımı, amaçları ve değerlendirme kriterleri Phraseology nedir? Temel tanımlar: kalıplaşmış ifadeler, sabit yapılar, kollokasyon, deyimler Okuma: Cowie (1998), Bölüm 1
 Hafta 2Lexical priming, idiom principle (Sinclair), açık vs. kapalı yapılar Sabitlik ve varyasyon kavramları Okuma: Wray (2002), Bölüm 2
 Hafta 3Derlem (corpus) nedir? Concordancer kullanımı Kollokasyon, n-gram, MI score Uygulama: AntConc ile pratik Okuma: Hunston (2002), Bölüm 3
 Hafta 4Şiir, roman ve oyunlarda sabit ifadelerin işlevi Üslup, ton, karakterizasyon ile ilişkisi Okuma: Seçilen edebi metinden örnekler
 Hafta 5Öğrenciler bireysel veya grup halinde kısa metin analizi yapar Analiz sunumları ve tartışma
 Hafta 6Kalıpların anlam katmanları Pragmatik ve bağlamsal anlam Okuma: Moon (1998), Bölüm 4
 Hafta 7Otomatiklik, akıcılık ve bellekteki temsiller Dil öğreniminde phraseology?nin faydaları Okuma: Wray (2002), Bölüm 5
 Hafta 8Phraseodidaktik yaklaşımlar Dil öğretimi kitaplarında phraseology'nin yeri Okuma: Meunier & Granger (2008), Giriş bölümü
 Hafta 9Sabit ifadelerin ders planlarına entegrasyonu Uygulamalı örnekler ve öğretim teknikleri Atölye: Materyal geliştirme
 Hafta 10Konuşma dilinde kalıplaşmış ifadeler Dilbilimsel rutinin rolü Okuma: Wray (2002), Bölüm 6
 Hafta 11Öğrenici üretimlerinde phraseology?nin analizi Derlem tabanlı karşılaştırmalar (native vs. learner corpus) Okuma: Granger & Meunier (2008), seçilen bölüm
 Hafta 12Edebi eserlerle dil öğretimi Okuma ve yazma becerileriyle entegrasyon Atölye: Ders etkinliği tasarımı
 Hafta 13Edebi eserlerle dil öğretimi Okuma ve yazma becerileriyle entegrasyon Atölye: Ders etkinliği tasarımı
 Hafta 14Bireysel ya da grup sunumları (analiz ya da materyal geliştirme)
 Hafta 15Bireysel ya da grup sunumları (analiz ya da materyal geliştirme)
 Hafta 16Bireysel ya da grup sunumları (analiz ya da materyal geliştirme)
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Cowie, A. P. (1998). Phraseology: Theory, analysis, and applications. Oxford University Press.
2Meunier, F., & Granger, S. (Eds.). (2008). Phraseology in foreign language learning and teaching. John Benjamins.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 8 04/2025 3 30
Kısa sınav 11 05)2025 2 20
Ödev 14 06/2025 3 25
Dönem sonu sınavı 15 06/2025 2 25
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 4 14 56
Arasınav için hazırlık 8 2 16
Arasınav 2 1 2
Proje 4 1 4
Dönem sonu sınavı için hazırlık 8 2 16
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü96