|
IDE6988 | Phraseology in Literature and Language Teaching | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Ali Şükrü ÖZBAY | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin edebî metinlerde ve dil öğretiminde öbeksel ifadelerin (phraseology) işlevlerini kavramalarını sağlamak, bu yapıların anlam yaratmadaki rollerini analiz etmelerini teşvik etmek ve phraseology'nin yabancı dil öğretiminde nasıl etkili bir şekilde kullanılabileceğine dair kuramsal ve uygulamalı bilgiler kazandırmaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Dil ve edebiyatta öbekbilim (phraseology) ile ilgili temel kavramları tanımlar ve açıklar. | | | ÖK - 2 : | eşitli edebi metinlerde öbeksel yapıları belirler ve analiz eder. | | | ÖK - 3 : | Sabit ifadelerin ve deyimlerin anlam oluşturma ve üslup üzerindeki etkilerini değerlendirir. | | | ÖK - 4 : | Yabancı dil öğretimi için öbeksel yapıları içeren öğretim materyalleri tasarlar. | | | ÖK - 5 : | Öbeksel örüntüleri keşfetmek ve öğretmek amacıyla derlem (corpus) temelli yöntemleri uygular. | | | ÖK - 6 : | Öbekbilimin dil eğitimi bağlamındaki pedagojik yansımalarını eleştirel bir şekilde değerlendirir. | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu ders, edebiyat metinlerinde ve dil öğretiminde öbeksel yapıların (phraseology) rolünü inceler ve sabit ifadeler, deyimler ve kalıplaşmış dil kullanımının hem metin analizinde hem de yabancı dil öğretiminde nasıl kullanılabileceği üzerine odaklanmaktadır. Öğrenciler, edebi örnekler üzerinden phraseological yapıların işlevlerini analiz eder ve bu yapıların öğretim materyallerine entegrasyonuna yönelik uygulamalar geliştirir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin tanıtımı, amaçları ve değerlendirme kriterleri
Phraseology nedir? Temel tanımlar: kalıplaşmış ifadeler, sabit yapılar, kollokasyon, deyimler
Okuma: Cowie (1998), Bölüm 1 | | Hafta 2 | Lexical priming, idiom principle (Sinclair), açık vs. kapalı yapılar
Sabitlik ve varyasyon kavramları
Okuma: Wray (2002), Bölüm 2 | | Hafta 3 | Derlem (corpus) nedir? Concordancer kullanımı
Kollokasyon, n-gram, MI score
Uygulama: AntConc ile pratik
Okuma: Hunston (2002), Bölüm 3 | | Hafta 4 | Şiir, roman ve oyunlarda sabit ifadelerin işlevi
Üslup, ton, karakterizasyon ile ilişkisi
Okuma: Seçilen edebi metinden örnekler | | Hafta 5 | Öğrenciler bireysel veya grup halinde kısa metin analizi yapar
Analiz sunumları ve tartışma | | Hafta 6 | Kalıpların anlam katmanları
Pragmatik ve bağlamsal anlam
Okuma: Moon (1998), Bölüm 4 | | Hafta 7 | Otomatiklik, akıcılık ve bellekteki temsiller
Dil öğreniminde phraseology?nin faydaları
Okuma: Wray (2002), Bölüm 5 | | Hafta 8 | Phraseodidaktik yaklaşımlar
Dil öğretimi kitaplarında phraseology'nin yeri
Okuma: Meunier & Granger (2008), Giriş bölümü | | Hafta 9 | Sabit ifadelerin ders planlarına entegrasyonu
Uygulamalı örnekler ve öğretim teknikleri
Atölye: Materyal geliştirme
| | Hafta 10 | Konuşma dilinde kalıplaşmış ifadeler
Dilbilimsel rutinin rolü
Okuma: Wray (2002), Bölüm 6 | | Hafta 11 | Öğrenici üretimlerinde phraseology?nin analizi
Derlem tabanlı karşılaştırmalar (native vs. learner corpus)
Okuma: Granger & Meunier (2008), seçilen bölüm | | Hafta 12 | Edebi eserlerle dil öğretimi
Okuma ve yazma becerileriyle entegrasyon
Atölye: Ders etkinliği tasarımı
| | Hafta 13 | Edebi eserlerle dil öğretimi
Okuma ve yazma becerileriyle entegrasyon
Atölye: Ders etkinliği tasarımı
| | Hafta 14 | Bireysel ya da grup sunumları (analiz ya da materyal geliştirme)
| | Hafta 15 | Bireysel ya da grup sunumları (analiz ya da materyal geliştirme)
| | Hafta 16 | Bireysel ya da grup sunumları (analiz ya da materyal geliştirme)
| | |
1 | Cowie, A. P. (1998). Phraseology: Theory, analysis, and applications. Oxford University Press. | | 2 | Meunier, F., & Granger, S. (Eds.). (2008). Phraseology in foreign language learning and teaching. John Benjamins. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 04/2025 | 3 | 30 | Kısa sınav | 11 | 05)2025 | 2 | 20 | Ödev | 14 | 06/2025 | 3 | 25 | Dönem sonu sınavı | 15 | 06/2025 | 2 | 25 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Arasınav için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Proje | 4 | 1 | 4 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 96 |
|