|
SOS2020 | Afet Sosyolojisi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Ayşula KURT | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Bahar USTA BAKİ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin afetler ve toplumsal yapı arasındaki ilişkiyi inceleyebilmesi ve afetlerin ardından yaşanan hem bireysel hem toplumsal kırılganlıkları ve dönüşümler hakkında yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir. Afetlerin doğal etkilerinin yanı sıra toplumsal etkilerinin de değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Afet sosyolojisine yönelik temel kavramların açıklanması ve ilgili alanda yapılmış bilimsel çalışmaların ortaya koyduğu bilgi birikiminin aktarılması amaçlanmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Afet sosyolojisine ilişkin temel kavramları açıklayabilir. | 1,2,8 | 1, | ÖK - 2 : | Afet türlerini birbirinden ayırt edebilir. | 5 | 1, | ÖK - 3 : | Türkiye?nin toplumsal yapısına etkisi bağlamında afetlerin rolünü analiz edebilir. | | 1, | ÖK - 4 : | Afet sosyolojisi açısından toplumsal eşitsizlerin etkisini sebep ve sonuçları bağlamında açıklayabilir. | 5 | 1, | ÖK - 5 : | Afetlerin toplumsal yaşama etkisi açısından farkındalık kazanabilir. | | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dersin içeriği öğrencilerin, afetlerin ortaya çıkmasına yol açan toplumsal süreçleri ve afetlerin yol açtığı toplumsal sorunlara çözüm arama sürecini bir bütün olarak, sorgulayıcı ve sosyolojik bir tavırla kavramsallaştırmasında teorik bakış açısını sunacaktır. Bu kapsamda ders içeriği, Türkiye ve dünyadan örnekler verilerek afetler ve sosyoloji disiplini arasında ilişki kurulup afetlere ilişkin toplumsal kriz zamanlarında yapılması gerekenlere ilişkin bilgi aktarımı ve tartışmalara yer verilecektir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Afet Sosyolojisine Giriş: Ders İçeriğinin Tanıtılması | | Hafta 2 | Afetin Tanımı ve Afet Türleri | | Hafta 3 | Afet ve Toplumsal Kriz ve Kriz Yönetimi | | Hafta 4 | Afet Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi ve Konusu | | Hafta 5 | Afet Sosyolojisinin Genel Kavramsal Çerçevesi | | Hafta 6 | Afet Sosyolojisinde Araştırma Yöntemleri | | Hafta 7 | Afete İlişkin Saha Çalışmaları Örnekleri | | Hafta 8 | Afet Sosyoloji ve Toplumsal Eşitsizlikler | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Afet Kaynaklı Göçler ve Sorun Alanları | | Hafta 11 | Afet Kaynaklı Zorunlu Göç: Türkiye ve Dünya?dan Örnekler | | Hafta 12 | Afet ve Toplumsal Cinsiyet | | Hafta 13 | Türkiye'de Afet Yönetimi: Yaklaşım ve Eleştiriler | | Hafta 14 | Afet Yardım Kurum ve Kuruluşları, Toplumsal ve Kurumsal Faaliyet Alanları | | Hafta 15 | Tartışma ve Değerlendirme: Türkiye'nin Toplumsal Yapısı Bağlamında Afet Deneyimi, Yorum ve Eleştiriler. | | Hafta 16 | Final | | |
1 | Can, İ. (2020). Afet Sosyolojisi, Çizgi Yayınları. | | |
1 | Odabaş, Z.Y. (2010). Sürdürülebilir Afet Yönetimi ve Kadın. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları (No. 256). | | 2 | Kolay Çepni, Ş., & Varlıklar Demirkazık, Ç. N. (2023). Sosyoloji Afetleri Nasıl Görür? Afet Sosyolojisi Bağlamında Bir Değerlendirme. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(2), 827-834. | | 3 | Bozkurt, V. (1999). Deprem ve Toplum. Alfa Yay. | | 4 | Kasapoğlu, A. ve Ecevit M. (2001). Depremin Sosyolojik Araştırması. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 19/04/2025 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 15/06/2025 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 4 | 10 | 40 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|