|
IDE5080 | Language and Linguistics | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Yrd.Doç.Dr.Öznur SEMİZ | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Ders insan dili, konuşma ve yazmasının doğasına, tarihine ve yararına genel bir giriş niteliği taşımaktadır. Öğrenciler sınıf tartışmaları ve ders kitaplarıyla dilbiliminin hem teori hemde metotlarıyla aşina olacaklardır. Bu ders dil ve dilbilimin ana kavramları üzerine öğrencileri etkin kılmak ve dil ve dilbilimi hakkında bilinçlerini artırmayı hedeflemektedi |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | dil ve dilbilim ile ilgili temel tartışma alanlarını ayırt edebileceklerdir.
| 2,3,7 | | ÖK - 2 : | dil ve edilbilimin hem yapısal hem de bağlamsal problemleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
| 2,4,7 | | ÖK - 3 : | dilbilim alanında yeni altbaşlıklar hakkında güncel bilgi sahibi olacaklardır.
| 2,4,7,10,11 | | ÖK - 4 : | dilin dil değişimi ve lehçe farklılıkları gibi yönleri ile ilgili bilgi sahibi olacaklardır. | 1,2,3,5,7,10,11 | | ÖK - 5 : | dil politikaları ile ilgili eleştirel yaklaşımlar ve çözümler üreteceklerdir.
| 1,3,4,5,7,10,11 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dersin İçeriğiDil ve Dilbilimine Giriş: İşaret Sistemi, Konuşma ve Yazma.Dilbiliminin Yan Dalları.Dilin Sesleri: Ses Bilimi, Ses Bilimi Kuralları, Ses Bilimi Özellikleri.Dilbilgisi: Betimleyici (Descriptive) ve Öngören (Prescriptive) Dilbilgisi Kuralları, Cümle ve Söz Dizimi, Söz Dizimi Kuralları.Anlambilim: Nasıl Yeni Kelime Kurulur, Cümle Anlamı.Pragmatik: Bağlamdan Anlam Çıkarma.Ruhsaldilbilim: - Dil ve Beyin. Çocuklarda Dil Öğrenimi ve Yetişkinlerde Dil Öğrenimi. Toplumbilim, Dil Değişimi, Dil Aile |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dilde ses ve fonolojinin özellikleri. | | Hafta 2 | Dilde ses farklılıkları ve ses değişimi. | | Hafta 3 | Dilde hece ve fonolojik süreçler. | | Hafta 4 | Dilde kelimelerin incelenmesi, kelime sınıfları, kelimelerin üretimi, dillerin morfolojik karşılaştırılması. | | Hafta 5 | Kelime anlamları, kelime öğrenimi ile ilgili bozukluklar, kelimelerde değişim süreçleri. | | Hafta 6 | Cümle ve dilbilgisi açısından dillerin incelenmesi ve karşılaştırılması. | | Hafta 7 | Dilbilgisinde etkili olan sentaktik değişimler. | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Sentaktik farklılaşma: İngilizcede farklılaşmanın sentaktik parametreleri. | | Hafta 11 | Cümlelerin çözümlenmesi. | | Hafta 12 | Dilin psikolojisi, dil edinimini mekanizmaları. | | Hafta 13 | Dil çözümlemede kullanılan bilgisayar destekli modeller. | | Hafta 14 | Öğrenci proje sunumları. | | Hafta 15 | Öğrenci proje sunumları. | | Hafta 16 | Yıl sonu sınavı. | | |
1 | Fasold, R.; Connor-Linton, J. (2006). An Introduction to Language and Linguistics. Cambridge:CUP | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 22/11/2013 | 1,5 | 30 | Yıl içi çalışma | 14 | 27/12/2013 | 1 | 15 | Sunum | 12 | 13/12/2013 | 1 | 5 | Dönem sonu sınavı | 16 | 09/01/2013 | 1,5 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 15 | 45 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 15 | 60 | Arasınav için hazırlık | 5 | 1 | 5 | Arasınav | 1.5 | 1 | 1.5 | Ödev | 2 | 15 | 30 | Proje | 4 | 4 | 16 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Dönem sonu sınavı | 1.5 | 1 | 1.5 | Toplam Çalışma Yükü | | | 169 |
|