|
MGIT1004 | Gıda Kimyası | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Ön Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | GIDA İŞLEME BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Esra ULUSOY | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Gıdayı meydana getiren bileşenlerin kimyasal yapılarının ve özelliklerinin öğretilmesi, gıda bileşenlerinin işleme ve depolama sırasında uğradığı kimyasal reaksiyonlar sonucunda meydana gelen tat, tekstür ve reolojik özelliklerdeki değişikliklerin anlaşılması için gerekli bilgilerin kazandırılmasıdır.
|
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Gıdaların kimyasal bileşimini açıklayabilme
| 11,12 | 1, | ÖK - 2 : | Gıda kimyası, beslenme ve besin ilişkileri bilgisi | 11,12 | 1, | ÖK - 3 : | Gıdaları oluşturan temel bileşenlerin önemi ve fonksiyonlarını açıklayabilme
| 11,12 | 1, | ÖK - 4 : | Besin öğelerinin gıda endüstrisindeki işlevlerini açıklayabilme ve problem çözebilme | 11,12 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Gıdaların bileşimi, Su, Karbohidratlar, Lipidler, Amino asitler, Proteinler, Enzimler, Vitaminler, Mineraller, Gıda Katkı maddeleri, Gıdalarda bulunan toksik maddeler.
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Gıdalarda bulunan su, önemi ve fonksiyonlarını kavramak
| | Hafta 2 | Karbohidratlar, karbohidratların sınıflandırılması, monosakkaritler, aldozlar, ketozlar, monosakkaritlerde halkalı yapı, optik izomeri, monosakkaritlerin indirgen özellikleri, önemli monosakkaritler ve özellikleri | | Hafta 3 | Disakkaritler, disakkaritlerin oluşumu ve önemli disakkaritler ve özellikleri, oligosakkaritler, polisakkaritler (nişasta, glikojen, selüloz, inülün, pektinler, gamlar)
| | Hafta 4 | Karbohidratların özellikleri (optik rotasyon, tatlılık derecesi, hidroliz, inversiyon ve invert şeker, fermentasyon, suda çözünürlük ve jelleşme, karamelizasyon, maillard reaksiyonu)
Gıdalarda bulunan karbohidratlar, önemi ve fonksiyonları | | Hafta 5 | Lipidler, görevleri, lipilerin sınıflandırılması, doymuş ve doymamış yağ asitleri, omega yağ asitleri, esansiyel yağ asitleri, trigliseritler, yağların bozulmasına neden olan etmenler, hidrojenasyon, iyot sayısı, sabunlaşma, asit sayısı, yağların bozunma sıcaklığı
Gıdalarda bulunan lipidler, önemini ve fonksiyonları | | Hafta 6 | Lipidler, görevleri, lipilerin sınıflandırılması, doymuş ve doymamış yağ asitleri, omega yağ asitleri, esansiyel yağ asitleri, trigliseritler, yağların bozulmasına neden olan etmenler, hidrojenasyon, iyot sayısı, sabunlaşma, asit sayısı, yağların bozunma sıcaklığı
Gıdalarda bulunan lipidler, önemini ve fonksiyonları | | Hafta 7 | Aminoasitler ve peptitler | | Hafta 8 | Proteinler, proteinlerin sınıflandırılması, gıdalarda bulunan proteinler, önemi ve fonksiyonları | | Hafta 9 | Ara sınav
| | Hafta 10 | Gıdalarda bulunan enzimler, önemi ve fonksiyonları | | Hafta 11 | Minerallar, makro mineraller, mikro mineraller, gıdalarda bulunan mineraller, önemi ve fonksiyonları
| | Hafta 12 | Vitaminler, vitaminlerin sınıflandırılması, gıdalarda bulunan vitaminler, önemi ve fonksiyonları
| | Hafta 13 | Gıdalarda bulunan fenolik bileşikler ve pigment maddeleri, önemi ve fonksiyonları | | Hafta 14 | Gıdalarda bulunan katkı maddelerini, önemi ve fonksiyonları
| | Hafta 15 | Gıdalarda bulunan toksik bileşikler | | Hafta 16 | Dönem Sonu sınavı
| | |
1 | Principles of Food Chemistry, John M. DeMan, An Aspan publication, 3. edition.1999. | | 2 | Biyokimya, Edip Keha, İrfan küfrevioğlu, 2009. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 15.04.2024 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 03.06.2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 1.5 | 14 | 21 | Arasınav için hazırlık | 3 | 4 | 12 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 1 | 14 | 14 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 5 | 15 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 106 |
|