|
TDE2034 | Osmanlılarda Gündelik Yaşam ve Maddi Kültür | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uzaktan Eğitim | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi İhsan ERDİNÇLİ | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Miraç TOSUN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Tarihsel süreç içinde Osmanlı toplumunun gündelik hayatını ve maddi kültür araçlarını tanımlama, süreç içerisinde geçirdiği evreleri anlama, süreklilik gösteren ve değişen unsurlara dair genel değerlendirmeler sunabilme. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Gündelik yaşam pratiklerinin ve maddi kültür araçlarının toplumsal yaşamdaki önemini kavrar. Bu sahadaki araştırmaların ortaya çıkışını ve kapsamını değerlendirir. | 7,8 | 1 | ÖK - 2 : | Osmanlı maddi kültürünün unsurlarını, süreklilik ve değişim bağlamında değerlendirir. | 8 | 1 | ÖK - 3 : | Osmanlı'da günümüze miras kalan maddi kültür unsurlarına dair bütüncül değerlendirmeler ve karşılaştırmalar sunar. | 7,8 | 1 | ÖK - 4 : | Gündelik hayatın ve maddi kültür unsurlarının değişimi sürecinde toplumun reflekslerine dair fikir sahibi olur. | 7 | 1 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Gündelik yaşam ve maddi kültür çalışmalarının doğuşu ve araştırma alanları, Osmanlı gündelik hayatının ve bunu yansıtan maddi kültür dünyasının unsurları, toplumsal dinamikler dikkate alınarak değerlendirilecektir. Gündelik hayat ve maddi kültür unsurları kapsamında; gündelik hayatın alanını oluşturan mahalle yapısı, insanların birbirleriyle ilişkilerini düzenleyen hukuk sistemi, her milletin dini hayatı, üretim ve ticaret ilişkileri, eğitim, mutfak, barınma, giyim, sağlık, haberleşme ve eğlence gibi konular ele alınacaktır. Ders kapsamında ele alınacak her konu, oluşma-gelişme-değişme süreciyle birlikte incelenecektir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Gündelik Hayat ve Maddi Kültür Çalışmaları | | Hafta 2 | Osmanlı Toplum Yapısı | | Hafta 3 | Osmanlı Toplumunda Aile | | Hafta 4 | Osmanlı?da Sosyal ve Gündelik Hayatın Alanı: Mahalle | | Hafta 5 | Sosyal ve Gündelik Hayatın Sınırları: Osmanlı Hukuku | | Hafta 6 | Osmanlı?da Dinî Hayat: Cami, İbadetler, Ramazan Ayı ve Bayramlar | | Hafta 7 | Osmanlı?da Üretim ve Ticaret Hayatı | | Hafta 8 | Osmanlı?da Eğitim | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Osmanlı Mutfağı | | Hafta 11 | Osmanlı Toplumunda Kılık-Kıyafet
| | Hafta 12 | Osmanlı?da Eğlence ve Sosyalleşme Mekânları
| | Hafta 13 | Osmanlı?da Karayolu, Denizyolu ve Demiryolu Ulaşımı
| | Hafta 14 | Osmanlı?da Haberleşme Ağı
| | Hafta 15 | Osmanlı?da Sağlık
| | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Faroqhi, Suraiya. 2014. Osmanlı Kültürü ve Gündelik Yaşam/Ortaçağ'dan Yirminci Yüzyıla. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. | | 2 | Işın, Ekrem. 2023. İstanbul?da Gündelik Hayat, YKY, İstanbul. | | 3 | İnalcık, Halil. 2000; Osmanlı İmparatorluğunun Ekonomik ve Sosyal Tarihi 1300-1600, cilt 1, Eren Yayıncılık, İstanbul. | | 4 | İnalcık, Halil. 2000; Osmanlı İmparatorluğunun Ekonomik ve Sosyal Tarihi 1600-1914, cilt 2, Eren Yayıncılık, İstanbul. | | |
1 | Ortaylı, İlber. 2001. Osmanlı Toplumunda Aile, Kronik Kitap, İstanbul | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 04/04/2025 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 29/05/2025 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 3 | 8 | 24 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 6 | 24 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|