Türkçe | English
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/tdedebiyat
Tel: +90 0462 0462 377 25 24
EF
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TDE1003Türk Dili Tarihi - I2+0+0AKTS:3
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüTÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Emre TÜRKMEN
Diğer Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Pelin SEÇKİN
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Dil- tarih ilişkisi çerçevesinde Türkçenin geçirdiği süreci dil-insan özeline taşıyarak anlamayı ve ana dili bilincini tarihsel bilgi düzeyinde de kavramayı sağlamak, Türk dili ve tarihi hakkında çalışmalar yapabilecek nitelikli insan yetiştirmek.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Türk dili, tarihi ve kültürü konularında gerekli bilgilere sahip olabilecekler.1,2,3,4,5,6,7,81
ÖK - 2 : Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini, tarihî devrelerini bilip aktarabilecekler.1,2,3,4,5,6,7,81
ÖK - 3 : Türkçede meydana gelen farklılaşmaları ve nedenlerini bilecek ve tabakaları ayırt edebilecekler.1,2,3,4,5,6,7,8
ÖK - 4 : Türkçenin güncel meselelerini tarihî kökenleri ile bilecek ve çözüm yolları üzerinde aktif uygulayıcı olabilecekler.1,2,3,4,5,6,7,81
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Genel anlamda dil kavramı; dilin iç tarihi ve dış tarihi; dil tarihi çalışmalarında yöntemler; dil-tarih ilişkisi, dil tarihi çalışmalarının metotları ve kaynakları; Türk dili tarihi çalışmalarında karşılaşılan sorunlar; dilin sosyalleştirme, anlaşma-iletişim, kültür taşıma işlevleri; dilde tabakalaşma; dillerin sınıflandırılması; Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri; tarihî tasnif denemeleri, Türkçenin tarihî devirleri, Türk dilinin bu devirler itibarıyla gösterdiği değişme ve gelişmeler.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dil-tarih ilişkisi, dil tarihi çalışmalarının amaçları, iç-dış tarih arasındaki ilişki, karşılaştırmalı tarihi dil araştırmalarının ilkeleri
 Hafta 2Dil bölünmesi (Segmentasyon); sosyal diller, lehçe, şive, ağız kavramları ve bu kavramların değerlendirilmesi; dil türleri; Türkçenin lehçelere ayrılması
 Hafta 3Türk dili tarihinin inceleme alanları ve kaynakları; Türkoloji ilminin problemleri
 Hafta 4Dil ailesi teorileri, kaynak bakımından dünya dilleri ve Türkçe
 Hafta 5Türkçenin yaşı ve devrelendirilmesi sorunu; Türkçenin arkaik dillerle ilgisi, temel eserleri,kullanılan ölçütler
 Hafta 6Tarihi tasnifler yapılırken esas alınan ölçütler, Türkçenin tarihi tasnif denemeleri
 Hafta 7İlk Türkçe çağı, Eski Türkçe çağı [Eski Doğu Türkçesi-Eski Batı Türkçesi](zaman aralığı, coğrafyası, konuşucuları, dilin temel nitelikleri, dilbilgisi özellikleri, verilen eserler)
 Hafta 8Orta Türkçe çağı(zaman aralığı, coğrafyası, konuşucuları, dilin temel nitelikleri, dil bilgisi özellikleri, verilen eserler, önemli isimler), Karahanlı Türkçesi, Harezm Türkçesi
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10Kıpçak Türkçesi,Çağatay Türkçesi, Volga Bulgarcası (zaman aralığı, coğrafyası, konuşucuları, dilin temel nitelikleri, dil bilgisi özellikleri, verilen eserler, önemli isimler)
 Hafta 11Eski Anadolu Türkçesi (zaman aralığı, coğrafyası, konuşucuları, dilin temel nitelikleri, dil bilgisi özellikleri, verilen eserler, önemli isimler)
 Hafta 12Ana hatlarıyla Osmanlı Türkçesi (zaman aralığı, coğrafyası, konuşucuları, dilin temel nitelikleri, dil bilgisi özellikleri, verilen eserler, önemli isimler)
 Hafta 13Modern Türkçe dönemi; Tanzimat, Servet-i Fünün ve Meşrutiyet Dönemi(zaman aralığı, coğrafyası, konuşucuları, dilin temel nitelikleri, dil bilgisi özellikleri, verilen eserler, önemli isimler), Türkçecilik hareketleri
 Hafta 14Cumhuriyet dönemi Türkçesi (zaman aralığı, coğrafyası, konuşucuları, dilin temel nitelikleri, dil bilgisi özellikleri, verilen eserler, önemli isimler); dil devrimi, özleştirme hareketleri; Türkçenin tarihi ve güncel meseleleri;öğretilmesi, yabancı dillerin etkisi; Türk dünyası ortak alfabe, ortak dil meselesi
 Hafta 15Dönem sonu sınavı
 Hafta 16
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Ercilasun, Ahmet B. 2004; Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara.
2Akar, Ali. 2005;Türk Dili Tarihi, Ötüken Yayınları, İstanbul.
 
İlave Kaynak
1Tekin, T. - Ölmez, M. 1999; Türk Dilleri / Giriş-I, İstanbul.
2Aksan, Doğan. 2005; En Eski Türkçenin İzlerinde, Simurg Yayınları, İstanbul.
3Develi, Hayati. 2009; Osmanlının Dili, Kesit Yayınları, İstanbul.
4Yılmaz, E. - Demir, N. 2002; "Ural-Altay Dilleri ve Altay Dilleri Teorisi", Türkler, C. I, s. 394-402, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara.
5İlgili makaleler.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 20/11/2024 1 50
Dönem sonu sınavı 15 08/01/2025 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 4 14 56
Arasınav için hazırlık 5 1 5
Arasınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı için hazırlık 8 1 8
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü100