|
SOS3016 | Göç Sosyolojisi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Ayşula KURT | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Üyesi Bahar USTA BAKİ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, sosyoloji öğrencilerinin Türkiye ve dünya için önemi giderek artan göç konusunda farkındalıklarını artırmak, ulusal ve uluslararası göç ve toplumsal sonuçları hakkında bilgilendirmek ve göçün neden olduğu toplumsal sorunlar üzerine düşünmelerini sağlamaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Toplumsal değişimin önemli bileşeni olan göç olgusu hakkında bilgi sahibi olur.
| 1,3,6 | 1, | ÖK - 2 : | Göç kaynaklı toplumsal hareketleri yorumlayabilir.
| 3 | 1, | ÖK - 3 : | Ulusal ve uluslararası göç ve toplumsal sonuçları konusunda bilgilenir.
| 1,3 | 1, | ÖK - 4 : | Göçün yol açtığı toplumsal problemler hakkında bilgi sahibi olur.
| 3 | 1, | ÖK - 5 : | Göç olgusunu sosyolojik bir bakış açısıyla ele alarak, bu önemli alan ile ilgili literatüre hâkim olacak, veri toplama, yorumlama ve analiz etme yeteneği kazanır.
| 8 | 1, | ÖK - 6 : | Göç olgusunun tartışma ve sorun alanlarını kavrar, bu suretle sosyolojik bakış açısı zenginleşir ve kavramsal araçları kullanma yetisine sahip olur.
| 8 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Disiplinlerarası bir çalışma alanı olarak Göç Sosyolojisi, toplumsal hareketin en önemli biçimlerinden biri olan göçün nedenlerini, sonuçlarını, göçmenlerin yeni mekânsal uyumlarını ve yeni toplumsal yapı ile ilişkilerini sosyoloji disiplini içerisinde anlamaya ve açıklamaya çalışmaktadır. Bu bağlamda bu derste göç ve göç kuramları, iş göçü ve göç konuları, uluslararası göç ve göçmenlerin ortaya çıkışı, sorunları, tartışmaları ve toplumlar üzerindeki etkileri ele alınacaktır.
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Göç Sosyolojisine Giriş: Ders içeriği, kaynakların tanıtımı ve ders işleyişine ilişkin görüş ve önerilerin alınması
| | Hafta 2 | Göç Sosyolojisinde Temel Kavramlar
Ulusal ve uluslararası yasa, sözleşme ve yönetmelikler hakkından bilgi
| | Hafta 3 | Göç Kuramları I:
| | Hafta 4 | Göç Kuramları II:
| | Hafta 5 | Zincirleme Göç ve Hemşehrilik
| | Hafta 6 | Türkiye'den göçler
| | Hafta 7 | Dış Göç ve Türkiye'ye göçler
| | Hafta 8 | Küresel Göç Hareketleri
| | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Küresel Düzensiz Göçler ve Avrupa?ya Düzensiz Göçler
| | Hafta 11 | Güvenlikçi Göç Politikaları ve Göçmen Karşıtlığı
| | Hafta 12 | Çok Kültürlülük, Entegrasyon, Asimilasyon
| | Hafta 13 | Diasporalar ve Geri Dönüş Göçleri
| | Hafta 14 | Göçmen Dayanışma Ağları ve Avrupa?da Türk Dernekleri
| | Hafta 15 | Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar
| | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Adıgüzel, Y. 2016; Göç Sosyolojisi, Nobel Yayıncılık, Ankara | | |
1 | Castles, S. ve Miller, M.J. 2008; Göçler Çağı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul | | 2 | Doğan, İ. 2018; Göç ve Kültür, Bilge Kültür Sanat, Ankara | | 3 | Yüksel, M. 2011; İslamofobinin Tarihsel Temellerine Bir Bakış: OryantalizmYa Da Batı ve Öteki, İslamofobi: Kollektif Bir Korkunun Anatomisi Sempozyum Tebliğleri, Sayfa: 103-116, Ed: O. Alacahan ve B.Duman, Kemal İbn-i Hümam Vakfı Yayınları, Sivas | | 4 | Abadan-Unat, N. 2002; Bitmeyen Göç, İstanbul Bilgi Ü.Yayınları, İstanbul | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 20/04/2025 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 18/06/2025 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 4 | 10 | 40 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|