|
JLJ4013 | Volkanoloji | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Faruk AYDİN | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Cüneyt ŞEN, Prof. Dr. Orhan KARSLI | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı, dünyadaki en önemli doğa olaylarından biri olan volkanik faaliyetlerin nasıl, nerede, neden ve ne zaman meydana geldiğini öğretmek ve yaşam ve çevre üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini göstermektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | volkanizmanın oluşumu ve temel prensipleri hakkında bilgi sahibi olacaktır | 2,4 | 1,5,6, | ÖK - 2 : | çeşitli volkanik yapıları ve patlama tiplerinin mekanizmalarını öğrenmiş olacaktır | 2,6,7,8 | 1,5,6, | ÖK - 3 : | volkanik ürünleri ve çökelleri öğrenmiş olacak ve bunların stratigrafik istiflerini yorumlayabilecektir | 2,6,7,8 | 1,5,6, | ÖK - 4 : | volkanik patlamaların potansiyel çevresel etkilerini ve bunların doğal afetlerle ilişkilerini anlamış olacaktır. | 2,6,7,8 | 1,5,6, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Volkanolojiye giriş, Dünya'nın başlıca yapısal, mineralojik ve kimyasal özellikleri, Magmanın fiziko-kimyasal özellikleri, oluşumu ve tipleri, Levha tektoniği ile volkanizma arasındaki ilişki, Fiziksel ve dinamik volkanizma, Volkanik yapılar; polijenetik ve monojenetik volkanlar, kalderalar, Patlama dinamiklerine ve tiplerine göre volkanik aktiviteler, Volkanik ürünler; lav ürünleri, piroklastik çökeller ve gazlar. Dünyadan volkan örnekleri; St. Helen Dağı (Amerika), Yellowstone (Amerika), Vezüv Yanardağı (İtalya), Krakatoa (Endonezya), Hawaii volkanik alanı (Pasifik Okyanusu), Türkiye'nin önemli volkanları; Ağrı Dağı, Hasan Dağı, Erciyes, Süphan, Nemrut, Tendürek, Kapadokya ve Kula volkanik bölgeleri. Öğrenci ödev sunumları |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Volkanolojiye giriş, Yeryuvarının başlıca yapısal, mineralojik ve kimyasal özellikleri | | Hafta 2 | Magmanın fiziko-kimyasal özellikleri, oluşumu ve türleri | | Hafta 3 | Plaka tektoniği ve volkanizma ilişkisi | | Hafta 4 | Fiziksel ve dinamik volkanizma, Volkanik yapılar; polijenetik ve monojenetik volkanlar, kalderalar | | Hafta 5 | Patlama dinamiğine ve tipine göre volkanik faaliyetler | | Hafta 6 | Volkanik ürünler; lav ürünleri, piroklastik çökeller ve gazlar | | Hafta 7 | Dünya'dan örnek volkanlar-1; Mt. St. Helen (Amerika), Yellowstone (Amerika), | | Hafta 8 | . Dünya'dan örnek volkanlar-2; Mt. Vezüv (İtalya), Krakatoa (Endonezya), Hawaii volkanik bölgesi (Pasifik Okyanusu), | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Türkiye'nin önemli volkanları-1; Ağrı Dağı, Hasandağı, Erciyes, Süphan, Nemrut, Tendürek, | | Hafta 11 | Türkiye'nin önemli volkanları-2; Kapadokya ve Kula volkanik bölgeleri. | | Hafta 12 | Dönem Ödevi Sunumları-1 | | Hafta 13 | Dönem Ödevi Sunumları-2 | | Hafta 14 | Dönem Ödevi Sunumları-3 | | Hafta 15 | Dönem Ödevi Sunumları-4 | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Aydin, F., 2022. Volkanoloji Ders Notları. | | |
1 | Erkül, F. ve Helvacı, C., 2001. Volkaniklastik Kayaçlar, Dokuz Eylül Üniversitesi, 93s. | | 2 | Schmicke, H.U., 2004. Volcanism, Springer Verlag, Berlin, Heidelberg, New York, 324s. | | 3 | Lockwood, J.P. and Hazlett, R.W., 2010. Volcanoes, Global Perspectives, Wiley-Blackwell 539s. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 2 | 25 | Ödev | 9 | | 14 | 25 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 3 | 8 | 24 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 4 | 6 | 24 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 14 | 42 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|